Jak se mám na pohovor obléct?
Pokud před
pohovorem váháte, co si vzít na sebe, zkuste se zamyslet, na jakou pozici a kam se hlásíte. „Pokud firmu neznáte, můžete vycházet z její prezentace na webu, čímž si vytvoříte představu o
dress-code. Obecně ale platí, že na čím vyšší pozici se uchazeč hlásí, tím formálnější oblečení by měl zvolit,“ říká Marcela Marázová ze společnosti
MANN+HUMMEL Service. Uchazeč o vyšší manažerskou pozici by měl proto vždycky volit oblek, dámy potom decentní kostýmek.
„Na druhou stranu požadovat od pracovníka IT, aby přišel v obleku, by byl poměrně nadstandardní požadavek stejně jako třeba u marketingových profesí,“ dodává manažerka kariérového poradenství na Masarykově univerzitě Pavla Horáková. Na pracovní pohovor je ale vždy lepší přijít lépe oblečený (over-dressed), než méně.
Co dělat, když přijímací pohovor nestíhám?
Prvním krokem k úspěšnému získání vysněného místa, je přijít včas na pohovor. Může se ale stát že uvíznete v ranní špičce nebo vám dopravu zkomplikuje nějaká jiná nečekaná událost. Jak postupovat v takovém případě radí Marcela Mázová: „Pokud uchazeč cítí, že bude mít zpoždění, měl by personalistovi zavolat, omluvit se a oznámit předpokládanou dobu zpoždění. Spolu se pak operativně domluví na dalším postupu nebo na případném přesunutí schůzky.“
Tak jako tak ale zpoždění nepatří k dobré vizitce uchazeče, proto je nejlepší nechávat si opravdu dostatečnou časovou rezervu. „Pokud hledáme člověka s dobrými
organizačními schopnostmi, kandidát by neměl bez omluvy přijít pozdě. Mohla by to být známka toho, že neumí dobře zvládnout svůj
time management,“ doplňuje pozdní příchody Horáková.
U pohovoru bývám nervózní. Je nějaký způsob, jak na trému vyzrát?
Předně si o firmě zjistěte co nejvíc informací, aby vás nic nezaskočilo. Taky si zkuste odpovědět na nejzákladnější otázky, které personalisté na pohovoru pokládají, a zkontrolujte si údaje v
životopise. „V den pohovoru byste se měli cítit dobře, být odpočatí, nezanedbat pravidelné jídlo a dbát na pitný režim. Někomu může pomoci ve zdolávání trémy například krátké dechové cvičení, jinému dobrá čokoláda. Alkohol či případné medikamenty ale raději vynechejte,“ radí Marázová.
Na jaké chování při pohovoru raději zapomenout?
U pohovoru by se uchazeč měl chovat přirozeně a nenuceně, existuje ale kombinace povahových rysů, která spolehlivě zavírá dveře ke každému personalistovi. „Jednoznačně mě odradí takové chování, které ve firmě sami nechceme, to znamená agresivní nebo arogantní chování, pasivita či lhaní,“ vyjmenovává Marázová. Na pohovoru většinou také neuspějí nezdvořilí nebo nepříjemní uchazeči.
V životopise jsem zalhal o svých jazykových schopnostech, co s tím teď dělat?
Personalisté si jazykové schopnosti uchazečů ověřují většinou ještě před samotným osobním pohovorem například
prostřednictvím telefonátu. V takovou chvíli záleží na tom, do jaké míry jste o jazykových znalostech zalhali. „Uchazeči mají sklony se podhodnocovat i nadhodnocovat. Pokud si uchazeč nevědomky přidal, nemusí to ale nutně znamenat konečnou. Závisí to na tom, zda je cizí jazyk pro vybranou pozici klíčový,“ uvádí své postřehy z praxe Horáková. Pokud by personalista vyžadoval cvičnou konverzaci v cizím jazyce a uchazeč na ni nepřistoupil, zavírá si tím obvykle cestu do dalšího kola pohovoru.
Na konci přijímacího pohovoru personalista většinou řekne onu klíčovou formuli „my se vám ozveme“. O výsledcích pohovoru by měl uchazeče kontaktovat vždy, ať už je zpráva pozitivní nebo negativní. Co ale dělat, pokud se personalista neozve vůbec? „Pokud firma tuto lhůtu nedodrží, kandidát ji může kontaktovat a zeptat se, jak se rozhodli. Výsledek přijímacího řízení by se neměl zbytečně protahovat,“ zakončuje personální rady Marázová.