Absolvent FI začal podnikání metodou „pokus-omyl“

Lukáš Cafourek je absolventem Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Vystudoval obor Aplikovaná informatika se specializací Grafický design. Proč se rozhodl právě pro tuto školu a ne třeba pro FIT VUT, na kterou se také hlásil? „Líbil se mi jejich bufet,“ odpovídá Lukáš, který se od svého mateřského oboru odklonil a po dokončení studia začal pracovat jako projektový manažer reklamní agentury, kterou založil.

0764 podnikatele 2 osobniarchivLukáš Cafourek je absolventem Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Vystudoval obor Aplikovaná informatika se specializací Grafický design. Proč se rozhodl právě pro tuto školu a ne třeba pro FIT VUT, na kterou se také hlásil? „Líbil se mi jejich bufet,“ odpovídá Lukáš, který se od svého mateřského oboru odklonil a po dokončení studia začal pracovat jako projektový manažer reklamní agentury, kterou založil.

Pro Lukáše škola nebyla, co se praktického života týče, nijak prospěšná. Přece jen ho ale něčemu, jak sám říká, naučila. „Pokud bych měl najít nějaký přínos, tak mě škola naučila analytickému myšlení a schopnosti se jasně vyjádřit. To druhé možná zní samozřejmě, ale každý den se setkávám s pravým opakem.“

Během studia si Lukáš jako každý student vyzkoušel nejrůznější nárazové brigády typu doplňování regálů v obchodních řetězcích nebo pomoci na stavbě. Později si přivydělával tvorbou webů.

Poslední dva roky studia pracoval na poloviční úvazek jako Account manager. „Prakticky jsem byl styčným důstojníkem mezi klientem a týmem v agentuře,“ popisuje náplň své dřívější práce Lukáš. Pozice zaměstnance jej brzy přestala naplňovat, a tak se po dokončení studia vydal jinou cestou. Začal podnikat.

S kolegou si založili reklamní agenturu PORTADESIGN, kterou společně provozují šest let. Úvodní překážky a zápolení s úřady přitom překonal, podle svých slov osvědčenou, metodou „pokus – omyl“.

0764 podnikatele osobniarchiv

Po pracovních zkušenostech měl Lukáš nejblíže k reklamě, a proto začal podnikat právě v ní. A proč se odklonil od informatiky, která také skýtá mnoho možností podnikání? „Asociální prostředí na fakultě a konec konců i v IT oboru jako takovém mě hned od prvního semestru utvrdilo v tom, že si budu muset hledat uplatnění jinde. Raději než s obrazovkou si povídám s živým člověkem,“ vysvětluje.

Lukášovi vyhovuje, že je v podnikání nezávislý a že si může dělat věci po svém.  Na druhou stranu si ale uvědomuje, že je s tím spojená druhá strana mince: „Za vše nesu plnou odpovědnost. Nemůžu se na nic a na nikoho vymlouvat,“ přiznává.

Své podnikání považuje za riskantní jako každé jiné. Je prý ale potřeba dělat vše pro to, aby se rizika minimalizovala.

Ve volném čase se Lukáš snaží věnovat hlavně sportovním aktivitám, které mu pomáhají kompenzovat stresovou zátěž z práce. Letos s kolegou objevil jógu a hned se pro ni nadchl. Rád má také fotbal.

0764 podnikatele 2 osobniarchivNěkteří Lukášovi známí si myslí, že nejlepší je podnikat sám. Lukáš se však rozhodl jinak a podniká se svým obchodním partnerem. „Partnerství se společníkem je něco jako manželství,“ popisuje Lukáš vztah se svým kolegou. „Když si s parťákem stoprocentně nesednete, může to mít pro firmu velmi nepříjemné důsledky. Kamarád, kterého dobře znám a vím, co od něj můžu čekat, nemusí být ale špatnou volbou,“ dodává.

Dalším důležitým prvkem každého podnikání je počáteční kapitál. Podle Lukáše je nejlepší začít podnikat v takovém oboru, kde není žádný větší počáteční kapitál potřeba. Člověka to prý naučí zdravému přístupu k penězům a jejich hodnotě. Pokud by ale začínající podnikatel uznal, že to bez kapitálu nepůjde, a má projekt z oblasti online, doporučil by mu Lukáš nějaký inkubátor pro technologické startupy jako StartupYard nebo Node5 (oba působí v Praze). „V Brně bych se asi zkusil obrátit na Jihomoravské inovační centrum,“ upřesňuje.

„Velké příležitosti dnes skýtá revoluce spojená s masivním nástupem mobilních zařízení (tablety, smartphony) připojených k internetu. Tento fenomén od základů mění způsob, jakým internet jako médium vnímáme. Pro toho, kdo včas pochopí nová pravidla hry, to může být skvělá příležitost,“ přidává závěrem Lukáš mladým podnikatelům radu, v jaké oblasti je možné na trhu prorazit.

 

„Nenechte se odradit počátečními neúspěchy. Důležité je vytrvat. Pokud se do toho zakousnete a vydržíte, příležitosti se dřív nebo později dostaví samy.“

 

VIZITKA

Mgr. Lukáš Cafourek
Projektový manažer
Reklamní agentura PORTADESIGN
www.portadesign.cz

Fakulta informatiky MU
Aplikovaná informatika
Brno
V oboru podniká 6 let.

Jdi pracovat! 01/2012 ke stažení

Na podobné téma

Dobrovolníkem v hospicu – proč?

Ekonomika sdílení: Vstupujeme do éry nových obchodních vztahů

Z operátora v call centru až k vedoucím pozicím

Produkční festivalu: Aktivity si mě hledají samy