/ROZHOVOR/ V současné době se při hledání brigády čím dál častěji setkáte s nabídkou operátora v call centru. Většinou je přijat téměř každý, kdo se o místo uchází, a výdělek patří také k těm lepším. Ale je tato práce pro každého? Jaké výhody a jaká úskalí skrývá? Na zkušenosti s tímto typem brigády jsme se zeptali studentky ESF Markéty Tomčiakové.
Proč ses rozhodla pro práci v call centru?
Pro práci v call centru jsme se rozhodla z prostého důvodu: Vyjela jsem za prací do Prahy (na letní prázdniny) a byla to první brigáda, kde mě vzali.
V čem spočívala?
Spočívala v tom, že jsem volala lidem z databáze a nabízela jim náš produkt na vyzkoušení zdarma (za cenu poštovného) a po určité době jim chodil automaticky za poplatek. Za každou smlouvu jsme obdržela 20 korun plus fixní hodinová sazba.
Patří k brigádám, které jsou snadno získatelné?
Záleží na typu call centra, ale většinou ano, navíc má to mnoho dalších výhod jako flexibilní pracovní doba a podobně.
Překvapilo tě, kolik lidí jsi přesvědčila a objednali si daný produkt?
Popravdě dost, ale asi jsem to s nimi i trochu uměla.
Pracovníci v call centru často produkt nenabízí, ale přímo vnucují. Ne každý to dokáže. Nebyl to pro tebe problém?
Já jsem nevnucovala, jen jsem odhadla zákazníka a věděla, jaký trumf vytáhnout. Když to nešlo, tak jsem se rozloučila a popřála pěkný den. S člověkem, který si opravdu nic nekoupí, se nemá cenu zdržovat, protože čas jsou peníze.
Jaké byly nejčastější reakce?
To se nedá asi globalizovat, často mi hned řekli, že nemají čas, že jsou v práci nebo v Chorvatsku. Nebo že nic nechtějí, ale i z toho se dá udělat objednávka.
Setkala ses i s·nepříjemnými reakcemi?
Pochopitelně! Jako v každém jiném zaměstnání. Ale čekala jsem, že to bude horší. Ono to záleží na operátorovi, když se s úsměvem a příjemným naladěním představíte, tak mu v·podstatě předáte pozitivní náladu. Čímž toho člověka úplně odzbrojíte. To jsou zásady psychologie prodeje a celého marketingu.
Dá se podle tebe tato práce dělat delší dobu – třeba každý den po celý rok?
To nemůžu asi posoudit, já jsem to dělala necelé dva měsíce a asi stačilo. Je to docela náročné a někdy mě to dost „vyšťavilo“. Ale já jsme to brala jako práci, někdo peče rohlíky, jiný vaří kávu a já volám. Ale obecně se o práci v call centru říká, že životnost operátora je jeden rok, potom začíná být neproduktivní, ale je to individuální.
Kterým typům lidí bys tuto práci doporučila, kterým rozhodně ne?
Člověk musí být „splachovací", to v první řadě. Dále je třeba výborná komunikativní dovednost a slovní zásoba, neboť na druhém konci je různé spektrum lidí, od vědeckých pracovníků, přes matky na mateřské, důchodce, lidi na okraji společnosti... a ty musíš hned po představení vycítit, s kým máš tu čest a dostat ho na lopatu.
Co ti tato práce, kromě peněz, dala?
Myslím, že jsem zlepšila svoje prodejní dovednosti a hlavně, když mi někdo zavolá... Dobrý den u telefonu XY ze společnosti Z, měla byste chvilku na krátký hovor... Tak ho vyslechnu a jeho hovor si rozeberu, co udělal dobře, a co ne. Výhodou bylo, že u nás v call centru byla výborná atmosféra a byli jsme dobrý kolektiv, takže jsem tam nechodila s odporem. Dle mého názoru každá práce ti přinese nějakou zkušenost, nebo alespoň zjistíš, co v životě opravdu nechceš dělat.
Kolik si vydělá průměrný operátor v call centru?
To je zase velice individuální, v poslední době se s call centry doslova roztrhl pytel. Rozhodně netuším, jak to funguje na opačném konci republiky. Záleží, jaký máte systém ohodnocování, zda fixní hodinovou sazbu, či odměny za smlouvy. Většinou se jedná o kombinaci obojího. Takže třeba 50 korun za hodinu plus odměny za smlouvy. Já myslím, že průměrně šikovný operátor si vydělá okolo 70 až 90 korun za hodinu.