Budujte osobní značku!

11. 12. 2014 | Tereza Knězková
Rubrika: Personální rady, Rady | Doba čtení: 1,5 minuty

O pojmech jako „osobní značka“ nebo „kariérní branding“ se v poslední době hodně mluví, ale málokdo mimo personalistiku ví, co to vlastně znamená. Pojďme si tento moderní a velmi užitečný fenomén blíže představit.

osobní značka, branding
osobní značka, branding
Osobní značka má stejný význam jako značka firemní. Má vás propagovat, zviditelnit a pomoci vaší kariéře. Nepředstavujte si ji ale jako logo nebo obrázek. Osobní značka je souhrn informací, které je možné získat o vaší osobnosti, schopnostech a znalostech. Jde o celkový dojem, jaký v lidech vyvoláváte. A to nejen „na živo“, ale také na sítích.
 
Osobní branding vám má pomoci vystoupit z davu, odlišit se a prosadit se na pracovním trhu. HR a marketingoví odborníci mluví především o prezentaci sama sebe, všestranném rozvoji osobnosti a vytvoření si vlastní marketingové strategie. Zní to složitě? Věřte, že osobní značka není pouze nárazová záležitost pro jedno výběrové řízení; vybudovat si dobrou značku trvá léta.
 
Jak už bylo uvedeno v úvodu, v poslední době se o kariérním brandingu hodně mluví a snad ještě víc píše. Rady a přístupy se různí, ale většina autorů se shoduje na několika bodech, které jsou stěžejní pro dobrou značku.
  • Promyslete si, v čem „budete dobří“ – zaměřte se na to, jak chcete, aby vás vnímalo okolí. Jako přesného ekonoma, zapáleného IT odborníka nebo kreativního designéra. A chovejte se podle toho.
  • Komunikujte s okolím – nejen slovy, ale především svým vzhledem a řečí těla. Vzhled a chování doplňuje představu, kterou jste si vytyčili.
  • Vzdělávejte se – prohlubujte své dosavadní vzdělání v odvětví, ve kterém se pohybujete, a to pomocí školení a workshopů. Nezapomínejte ale ani na nejrůznější „soft skills“ – prezentace, vyjednávání, řešení konfliktů.
  • Myslete jinak – a mějte vlastní názor. A především si za ním stůjte. Buďte kreativní, snažte se nalézt různá řešení problémů. Zaměstnavatelé to oceňují.
  • Prezentujte se – na webu, na blogu, na sociálních sítích. Všechny předchozí body můžete realizovat na webu. Odborníci doporučují vytvořit si blog jako CV, který můžete doplnit svými produkty, výrobky, recenzemi, prostě vším, co vystihuje vás a vaši povahu. Budujte si vlastní PR.

Není řečeno, že bez osobní značky na trhu práce neuspějete. Ale pokud se pro branding rozhodnete, může vám pomoci nejen při výběrovém řízení, ale také při pozdějším kariérním růstu.

 

Na podobné téma

Kdo má nárok na placené volno při pohřbu?

Firmy mají propracované kariérní sekce na svých stránkách

Zájmem Age Managementu jsou hlavně starší lidé

Úřad práce není pro absolventa zbytečnost