Plan (P)
Začátek projektu začněte
plánováním. Je potřeba, abyste zpřesnili všechno, co je nutné znát:
1) čeho chcete projektem dosáhnout
2) dokdy má být projekt hotový
3) kolik vás to bude stát
4) kdo a jaké úkoly udělá.
„Je dobré si také říct, co se stane, pokud dané úkoly hotové nebudou,“ upozorňuje Hajkr.
Control (C)
Plánem jste rozjeli projektovou hru. Dalším bodem je kontrola. „Všichni asi dobře znají studentův syndrom, který říká, že na zkoušku se začne učit až noc před ní. I kdyby měl na učení tři týdny, tak bude prokrastinovat. Důležité tedy je stanovit kontrolní body na nějaké pravidelné bázi,“ upozorňuje Hajkr. Jak dále dodává, právě pravidelnost je při kontrole nejdůležitější. Zajišťuje totiž, že se vaše představy o požadovaném výstupu potkají s realitou.
„Pokud se budete pravidelně scházet se všemi, kteří jsou do projektu zapojení, a proberete, co nového se událo, předejdete tím spoustě nedorozuměním. Jestliže totiž někomu zadáte menší úkol, který má mít hotový za týden, dává vám to prostor si spoustu věcí vyjasnit. Kdybyste ale někomu zadali úkol třeba na měsíc a ve výsledku se ukáže, že dělal úplně něco jiného, než jste si představovali, je to zbytečná ztráta času. Takže dělat kontrolní okamžiky na týdenní bázi je pro projekty velice dobré,“ vysvětluje expert. Podle Hajkra je tak zajištění pravidelné kontroly plnění projektu nejúčinnější metodou, jak zabránit vzniku rizik.
Pokud nejste schopní se jako tým aspoň jednou týdně sejít a probrat, co nového se stalo, pak můžete zapomenout na to, že se projekt vydaří. Každý z vás má totiž klíčové informace, se kterými je potřeba pracovat.
Reward (R)
Poslední složkou modelu jsou odměny, na které se podle Hajkra často zapomíná. „Jen desetina firem umí ocenit práci svých lidí na projektech. Většinou nabídnou pouze fixní plat, anebo prémie, které jsou ovšem vyplaceny až po skončení projektu a to člověka pro jeho realizaci příliš nemotivuje,“ vysvětluje expert. Jaké řešení tedy máte, pokud jste například manažer? Zavést můžete třeba bodový systém, kdy jednotliví zaměstnanci sbírají body za provedené úkoly. Body jsou odvislé od úrovně jejich profesionality, kvality práce, typu produktu, na kterém pracují atd.
Jak postupovat při efektvním projektovém řízení
Důležité přitom je, aby byl tento proces transparentní a lidé do něj navzájem viděli. „Lidi netrápí, že někdo bere víc peněz. Ale to, že netuší, za co ty peníze má. Pokud vytvoříte bodový systém, zveřejněte jej, ať se každý může podívat, kolik kdo nasbíral bodů a také za co. Uvidíte, že všichni se pak budou mnohem víc snažit,“ doplňuje Hajkr. Nastává zásadní změna v tom, jak musí být oceňování znalostní pracovníci (knowledgeworkers).
Podívejte se na celou
přednášku. Další články citovaného experta Josefa Hajkra naleznete na jeho
blogu nebo na
LinkedIn SHINE. Zajímají vás další tipy ze světa úspěšných projektů a podnikání? Sledujte události v rámci seminářů
JIC ENTER nebo JIC STARTUP CLUB v kalendáři akcí na
webu JIC.