Chcete začít podnikat? Zvažte předem, zda to zvládnete

7. 10. 2015 | Alena Klimková
Rubrika: Podnikání, Práce | Doba čtení: 2,5 minuty

Pohráváte si s myšlenkou, že se pustíte do podnikání? Jestliže ano, měli byste si nejprve ujasnit, zda na to skutečně máte. V prvé řadě se zamyslete nad tím, zda máte pro podnikání osobní předpoklady, anebo zda oplýváte opravdu dobrým podnikatelským nápadem, se kterým můžete úspěšně prorazit na trh a ochromit tak konkurenci. Dokážete objevit mezeru na trhu?

podnikání, začátek podnikání
podnikání, začátek podnikání

Než podnikání v určité oblasti rozjedete naplno, zkuste zvážit následující faktory, které vám napoví, zda budete úspěšní, či nikoli:

Osobní předpoklady pro podnikání: Vrozené a získané

Některé osobní předpoklady pro podnikání jsou vrozené – jako třeba rozumová inteligence, charisma, organizační schopnosti a kreativita. Většinu z nich se ale jako budoucí podnikatelé můžete naučit díky studiu a hlavně pomocí praktických zkušeností.

Jelikož je podnikání během na dlouhou trať, měli byste být vytrvalí a cílevědomí, morálně odpovědní za své závazky ke druhým, aktivní a iniciativní (neboť dobrý podnikatel by měl konat dříve, než jej o to někdo požádá), racionálně se chovající a umějící respektovat okolní realitu, protože – jak se říká – hlavou zeď neprorazíte. Rovněž by vám neměla chybět ani důvěra ve vlastní schopnosti, ale také zásadovost, důvěryhodnost a poctivost.

Kvalitní a originální podnikatelský nápad aneb Objevení mezery na trhu

Základním pravidlem je, že na začátku každého podnikání by měl stát kvalitní a originální nápad, který by se měl vyznačovat životaschopností a reálným uplatněním na trhu. Myslíte, že právě váš nápad má šanci uchytit se na trhu?

Zkuste popřemýšlet nad následujícími otázkami:

Na jaké požadavky a potřeby daný produkt (tj. výrobek či služba) reaguje?
V čem je lepší než jiné produkty?
Kdo jsou potenciální zákazníci a kolik jich je?
Jakým způsobem jste zjistili, že produkt bude vůbec někdo kupovat?
Kolik produktů je možné prodat za určité období?

Vymezení podnikatelského záměru a zmapování konkurence

Zamyslete se nad tím, jaké konkrétní výrobky či služby budete nabízet. Dále si zkuste vymezit vhodný trh a potenciální zákazníky a samozřejmě nezapomeňte zmapovat konkurenci. Při mapování konkurence si zkuste položit také tyto otázky:

Jaké produkty vaše konkurence nabízí a za jaké ceny?
V čem je váš produkt lepší než produkt konkurence?
Budou vaši potencionální zákazníci kupovat váš produkt, nebo produkt konkurence?

Zpracování podnikatelského plánu a detailní zvážení financování

Mnozí z vás, kteří se chtějí pustit do podnikání, si jistě řeknou, že je dostačující, když svůj podnikatelský záměr nosí v hlavě a že není třeba jej podrobně sepisovat. Opak je však pravdou. Často se totiž stává, že teprve poté, co potenciální podnikatel své záměry sepíše na papír a vše má podrobně před sebou, zjistí, že některé jeho plány jsou pouhým přáním a vysněnou představou.

Sestavení podnikatelského plánu před začátkem podnikání tedy pomůže lépe odhalit slabiny a silné stránky vašeho podnikatelského záměru. A často navíc umožní předejít riziku možného neúspěchu.

Jak sestavit podnikatelský plán

Co by měl podnikatelský plán – vezmete-li v potaz, že se jedná o písemný dokument – obsahovat? Zejména poslání firmy, dlouhodobé a krátkodobé cíle a strategie směřující k jejich dosažení. Dále by měl podrobně popisovat nabízené výrobky a služby, konkurenční výrobky a jejich postavení na trhu, potenciál trhu, strategii vstupu na trh, výrobu, management a organizaci, finanční situaci, rizika aj.

Podnikatelský plán by měl být doplněn rovněž podrobnějším finančním plánem, který se vztahuje například ke kapitálové náročnosti podnikání nebo na možné způsoby financování při nedostatku vlastních finančních možností.

Na podobné téma

PR praxe: Filmový kolotoč Cinema Mundi

Už víš, kam pojedeš na stáž?

Práce v televizi není vůbec stereotypní

Pro medika není problém najít práci