Než podnikání v určité oblasti rozjedete naplno, zkuste zvážit následující faktory, které vám napoví, zda budete úspěšní, či nikoli:
Osobní předpoklady pro podnikání: Vrozené a získané
Některé osobní předpoklady pro podnikání jsou vrozené – jako třeba rozumová inteligence, charisma, organizační schopnosti a kreativita. Většinu z nich se ale jako budoucí podnikatelé můžete naučit díky studiu a hlavně pomocí praktických zkušeností.
Jelikož je podnikání během na dlouhou trať, měli byste být vytrvalí a cílevědomí, morálně odpovědní za své závazky ke druhým, aktivní a iniciativní (neboť dobrý podnikatel by měl konat dříve, než jej o to někdo požádá), racionálně se chovající a umějící respektovat okolní realitu, protože – jak se říká – hlavou zeď neprorazíte. Rovněž by vám neměla chybět ani důvěra ve vlastní schopnosti, ale také zásadovost, důvěryhodnost a poctivost.
Kvalitní a originální podnikatelský nápad aneb Objevení mezery na trhu
Základním pravidlem je, že na začátku každého podnikání by měl stát kvalitní a originální nápad, který by se měl vyznačovat životaschopností a reálným uplatněním na trhu. Myslíte, že právě váš nápad má šanci uchytit se na trhu?
Na jaké požadavky a potřeby daný produkt (tj. výrobek či služba) reaguje?
V čem je lepší než jiné produkty?
Kdo jsou potenciální zákazníci a kolik jich je?
Jakým způsobem jste zjistili, že produkt bude vůbec někdo kupovat?
Kolik produktů je možné prodat za určité období?
Vymezení podnikatelského záměru a zmapování konkurence
Zamyslete se nad tím, jaké konkrétní výrobky či služby budete nabízet. Dále si zkuste vymezit vhodný trh a potenciální zákazníky a samozřejmě nezapomeňte zmapovat konkurenci. Při mapování konkurence si zkuste položit také tyto otázky:
Jaké produkty vaše konkurence nabízí a za jaké ceny?
V čem je váš produkt lepší než produkt konkurence?
Budou vaši potencionální zákazníci kupovat váš produkt, nebo produkt konkurence?
Zpracování podnikatelského plánu a detailní zvážení financování
Mnozí z vás, kteří se chtějí pustit do podnikání, si jistě řeknou, že je dostačující, když svůj podnikatelský záměr nosí v hlavě a že není třeba jej podrobně sepisovat. Opak je však pravdou. Často se totiž stává, že teprve poté, co potenciální podnikatel své záměry sepíše na papír a vše má podrobně před sebou, zjistí, že některé jeho plány jsou pouhým přáním a vysněnou představou.
Sestavení podnikatelského plánu před začátkem podnikání tedy pomůže lépe odhalit slabiny a silné stránky vašeho podnikatelského záměru. A často navíc umožní předejít riziku možného neúspěchu.
Jak sestavit podnikatelský plán
Co by měl podnikatelský plán – vezmete-li v potaz, že se jedná o písemný dokument – obsahovat? Zejména poslání firmy, dlouhodobé a krátkodobé cíle a strategie směřující k jejich dosažení. Dále by měl podrobně popisovat nabízené výrobky a služby, konkurenční výrobky a jejich postavení na trhu, potenciál trhu, strategii vstupu na trh, výrobu, management a organizaci, finanční situaci, rizika aj.