Už dávno neplatí, že jediným způsobem, jak si sehnat práci, je odpovědět na co největší množství inzerátů a pak jen čekat se založenýma rukama, až se na nás usměje štěstí. Faktem je, že počet vysokoškolských studentů a tedy i absolventů těchto škol každým rokem stoupá. Jak tedy vybočit z davu a nebýt jen jedním ze stovek uchazečů? Postačí chytlavý motivační dopis a zajímavý životopis?
Představa č. 1: Pracovní portály jsou to jediné, co mi internet může nabídnout.
Alternativa: Využijte každého internetového zákoutí a nevynechávejte ani sociální sítě.
Nikdo netvrdí, že na pracovním portálu nelze najít práci. Nicméně porovnejte počet míst, která jsou na těchto místech nabízena, s počtem uchazečů. Nezbývá, než zkusit internet využít i jinak.
Alec B. se rozhodl zakoupit si na Googlu reklamu, což není nic průlomového. Alec ovšem počítal s marnivostí některých manažerů, kteří tu a tam do vyhledávače zadají své jméno a kochají se výsledky. Právě na tyto stránky tedy umístil svoji reklamu společně s linkem na svoje stránky. Manažeři se možná nad reklamou zarazili, ale především pozvali Aleca na pohovor.
Co se týče sociálních sítí, začněme u Facebooku, který už dávno neslouží pouze k zabíjení času ve škole a šťouchání přátel.
Ian z Texasu se zaměřil na marketingové manažery a vedoucí pracovníky marketingu a na Facebooku jim poslal link na svoje „Najmi si mě“ stránky. A tak si ho najali. Kromě Facebooku je dobré využívat i Twitter či si pomalu vytvářet svůj profil na LinkedIn, což je největší světová profesionální sítí.
Představa č. 2: Práci hledám přes inzerát či na úřadu práce.
Alternativa: Porozhlídněte se i jinde.
Pokud věříte ve své schopnosti, mluvte o nich a to na různých místech.
Eric Chen potkával každé ráno ve výtahu stejnou skupinu lidí. Pak si jednoho všedního dne dal na záda batoh s logem firmy, u níž pracoval. A bylo to právě toto logo, které spustilo konverzaci mezi Ericem a jeho spolucestujícím na téma Ericových schopností a jeho plánů do budoucna. Z běžného rozhovoru se stala nabídka práce.
Co víc – nechte mluvit i ostatní. Je to prosté – nikdy nevíte, kdo se právě rozhlíží po novém zaměstnanci nebo hledá čerstvý vzduch do své firmy.
Představa č. 3: Já jsem ten, kdo hledá. Zaměstnavatel je ten, kdo nabízí.
Alternativa: Já jsem ten, kdo nabízí. Zaměstnavatel je ten, kdo hledá.
Zkuste změnit svůj úhel pohledu a na proces hledání práce se podívat z pozice člověka, který by vás teoreticky mohl do své firmy přijmout. To on je tím, kdo hledá chytrého, motivovaného zaměstnance. To on je tím, kdo zjišťuje, co mu můžete nabídnout. Zkuste si vytvořit vlastní stránky, na nichž nabídnete sebe a své schopnosti. Představte světu to, v čem se lišíte. Buďte struční, konkrétní a opět a zase originální. A klidně i vtipní.
Mike Freeman neváhal a na svých stránkách rovnou vytvořil i sekci „Sjednejte si schůzku“. V jiném případě našel student při brouzdání po internetu na stránkách jedné fundraisingové firmy chybu. Neváhal a firmu informoval. Nic nehledal, ale pouze nabídl a poukázal na své znalosti. Kromě pochvaly dostal i pracovní nabídku.
Najít v dnešní době práci není procházka růžovou zahradou. Je však evidentní, že příležitostí k profesnímu uplatnění existují, pouze cesty k němu se liší. Vypadá to, že studentům dnes nezbývá než pozměnit úhel pohledu na celé martýrium hledání práce a stát se tím, kdo udělá první krok, aniž by inzerát musel být oním impulzem.
Prvním krokem může být například návštěva vzdělávacího projektu Kariérního centra Masarykovy univerzity JobAcademy, který proběhne 24. dubna 2013 v hotelu Continental.