Darja Janíčková – práce virtuální asistentky

Rubrika: Podnikání, Práce | Doba čtení: 4 minuty

V 21. století bez internetu, počítače, mobilu nebo tabletu snad nelze fungovat. K podnikání neodmyslitelně patří e-shopy, sociální sítě, webové stránky a podobně. Ne vždy lze veškerou administrativu a technické provedení realizovat pouze v rámci společnosti a právě tady se otvírá možnost využít virtuální asistentku. A co je, virtuální asistentka?

zdroj: pixabay.com
zdroj: pixabay.com

Virtuální asistentka je osoba pracující převážně online a nabízející škálu činností dle svého zaměření například administrativní práce, rešerše, správa sociálních sítí, zákaznická péče, správa webu, pomoc s účetnictvím, organizace eventů, tvorba a rozesílání newsletterů, pomoc s projektovým řízením, grafika, copywritting atd. Klientem může být kdokoli ochotný pracovat a komunikovat přes internet nebo telefon. Face to face kontakt není třeba. Důležité je proces správně nastavit. "Začátek - poznání se, vykomunikování, vysvětlení, jak funguje podnikání, kdo jsou klienti, vezme vždy spoustu času, takže u jednorázových projektů je to někdy více než samotný projekt." vysvětluje jedna z prvních virtuální asistentek u nás Darja Janíčková.  Většina virtuálních asistentek začíná přes rodinu a známé, kteří potřebují jejich znalosti a dále doporučují.

Díky velkoplošnému pokrytí internetem jsou možnosti stejné pro všechny. "Bydlím na malé vesnici na Vysočině, to mi však nebránilo před nástupem na mateřskou dovolená pracovat pro společnost sídlící v Brně a každodenní komunikaci v anglickém jazyce." vzpomíná Kristýna Václavková, která také potvrzuje, že  pracovat jako virtuální asistentka je možné i s dětmi na rodičovské dovolené třeba jako v rámci backoffice.

Pojem virtuální asistentka však stále není dostatečně v povědomí. Podle virtuální asistentky Lucie Wojkowské je v Česku situace následující: "Řekla bych, že jsme právě v době rozkvětu a probojovávání se s naší prací na trh. Většinou si lidé představují, že jsme schopné jen zařídit schůzku nebo odpovědět na e-maily. Opak je ale, pravdou. Proto, když se někomu představím a popíšu mu, co dělám, slýchám - tohle vlastně potřebuji a nikdy by mě nenapadlo, že to děláte. Každý z nás potřebuje někdy pomoct a my jsme tady od toho, abychom pomáhali podnikatelům růst. Momentálně o nás ale spousta z nich neví. To se snažíme svojí propagací změnit."

Jedna z virtuálních asistentek Darja Janíčková se s námi podělila o pár postřehů z tohoto pracovního odvětví.

Jak jste se k práci virtuální asistentky dostala?

Chtěla jsem pomáhat s organizací seberozvojových seminářů, kterými jsem v té době sama procházela. A náhodou jsem narazila na nabídku jednoho centra, které hledalo koordinátorku svých kurzů. A tak to začalo, nabízela jsem své služby lektorům v různých oblastech.

K počítačům jsem měla vždycky blízko. Ale dlouho chtěla dělat spíše s lidmi, než s PC a neviděla jsem cestu JAK. Bez absolvování meditací u mé Mistryně Sofie Kalyani, bych tuto práci asi nikdy ani nedělala. Krom velké podpory jsem se opravdu učila, jak pracovat na PC a "nezahučet" do něj, do všech těch sítí a technologií, neztrácet se v tabulkách.

Jak dlouho v oboru podnikáte?

Začínala jsem v tom roce 2009, ale to jsem dělala ještě při zaměstnání, Na podzim 2013 jsem ze zaměstnání odcházela A v roce 2017 jsem začala tvořit vlastní tým virtuálních asistentek.

Co vlastně virtuální asistentka dělá?

Tady je opravdu veliká škála činností. Virtuální asistentka může dělat více a opravdu cokoli, podle jejího zaměření a co ji právě baví. Může se zaměřovat čistě na administrativní činnosti a rešerše, může spravovat sociální, může dělat zákaznickou péči nebo e-mailovou, může spravovat weby, pomáhat s účetnictvím, organizovat akce, tvořit a rozesílat newslettery, pomoci s projektovým řízením,... Ale hlavně může virtuální asistentka pracovat odkudkoli. Stačí Vám počítač a připojení k internetu.

Je Vaše pracovní zaměření stejné jako na začátku?

No, vlastně není :). Chtěla jsem pomáhat organizovat seberozvojové akce, později jsem je chtěla organizovat a to bylo to, s čím jsem ze zaměstnání odcházela. Nebavilo mě dělat všechno od A do Z. Teď spolupracuji i s lektory, ale opravdu spíše jako pravá ruka a s organizací pomáhám případně jen s tou technickou stránkou. Nebo se podílím na organizaci mezinárodní konference, ale není na mě všechno, jsem spíše realizátor a dotahovač těch kroků. Organizaci dělám pouze pro mé dlouhodobé klienty. Ale musím říct, že jsem na začátku vůbec netušila/nevěřila, že to bude opravdu takto fungovat.

Kdo jsou Vaši klienti?

Mojí klienti jsou většinou podnikatelé a menší firmy. Ať už je to výrobce koření, masérka, dentistky, SEO konzultant, nebo společnost specializovaná na vzdělávání v oblasti Credit Managementu. Klienti jsou opravdu různí. Mají společné však to, že spolupracujeme dlouhodobě.

Co považujete za největší výhodu této profese?

Za mě určitě svobodu - svobodu výběru toho, co chci dělat, s kým chci spolupracovat, odkud chci pracovat, za kolik chci pracovat, jak dlouho chci pracovat. Ale není to jen tato profese, nýbrž spousta dalších online profesí. Já sama v této době už spolupracuji již s dalšími virtuálními asistentkami, protože na vše sama nestačím a najednou jsem některé aspekty té svobody začala postrádat  - např. čas.

Jak reagují lidé, když řeknete, že jste virtuální asistentka?

Teď už jsou reakce lepší než dříve. I když dodnes si za tím ještě někteří lidé představují nějakého robota, nebo mluvící počítač. Jiní lidé reagují "Jo vy jste virtuální asistentka, že? Já na vás už tuhle koukal na Instagramu, že Vaše služby potřebuji!". Situace se pomale mění k lepšímu.

Na podobné téma

Tři, dva, jedna, start alias hurá do terénu

Ušetřit podnikatelům umožňují slevy na dani

Dobrovolnická činnost určila koordinátorce svateb jasný směr

Malá firma a velká korporace: Zkušenosti s firemními kulturami