Každý z nás již určitě někomu něco prodal nebo pronajal, popř. někoho svezl autem výměnou za příspěvek na benzín. Nevědomky se tak dotknul systému, o kterém se začíná hovořit jako o „ekonomice sdílení“ (sharing economy) a který se zde nepříliš nápadně vytváří už řadu let. Dá se říci, že do něj náleží i portály jako eBay či Aukro.cz, jež každému dovolují prodat či koupit téměř cokoli, ale největší boom přišel s něčím jiným.
Díky všudypřítomnému internetu a „chytrým“ telefonům se totiž začal vytvářet i nový způsob obchodování. Dříve jsme si do svého vlastnictví kupovali fyzické nosiče dat, ať už šlo o knihy nebo DVD, zatímco dnes si kupujeme přístup k datům v čistě digitální podobě, tj. k e-knihám, písničkám či filmům, které si odněkud stahujeme. Všechno tak můžeme rychle zaplatit a mít u sebe téměř okamžitě, doslova na požádání a podle přání.
Díky všudypřítomnému internetu a „chytrým“ telefonům se totiž začal vytvářet i nový způsob obchodování. Dříve jsme si do svého vlastnictví kupovali fyzické nosiče dat, ať už šlo o knihy nebo DVD, zatímco dnes si kupujeme přístup k datům v čistě digitální podobě, tj. k e-knihám, písničkám či filmům, které si odněkud stahujeme. Všechno tak můžeme rychle zaplatit a mít u sebe téměř okamžitě, doslova na požádání a podle přání.
Ekonomika sdílení má silný potenciál
Tohoto potenciálu ale kromě velkých distributorů začali záhy využívat i menší „hráči“, často i podnikaví jednotlivci. Díky sociálním sítím ale záhy začali také spolupracovat a vytvářet větší skupiny a posléze i firmy, které mohly nabízet nejrůznější služby. Nejznámějším příkladem je značka Uber, jež v podstatě zdokonalila již dlouho známý model spolujízdy autem. Do shodné kategorie patří i mezinárodní platforma Airbnb, která zase umožňuje nabízet ubytování, avšak podobných „sítí“ již existuje obrovské množství.
Nabízí se např. sdílení jízdních kol, zajištění úklidu a různých domácích prací (tady se vlastně jedná o modifikovanou verzi známých „hodinových manželů“), půjčování nářadí, venčení psů či doučování. Všechny spojuje to, že nic nezmění majitele (samozřejmě kromě peněz), jelikož základem je zapůjčení či pronájem statků nebo poskytnutí (obvykle) krátkodobé služby, nikoli trvalý prodej nebo dlouhodobý kontrakt. Právě kvůli tomu ale nezřídka vznikají též problémy, protože zákony o podnikání si s tímto mnohdy nevědí rady.
Nabízí se např. sdílení jízdních kol, zajištění úklidu a různých domácích prací (tady se vlastně jedná o modifikovanou verzi známých „hodinových manželů“), půjčování nářadí, venčení psů či doučování. Všechny spojuje to, že nic nezmění majitele (samozřejmě kromě peněz), jelikož základem je zapůjčení či pronájem statků nebo poskytnutí (obvykle) krátkodobé služby, nikoli trvalý prodej nebo dlouhodobý kontrakt. Právě kvůli tomu ale nezřídka vznikají též problémy, protože zákony o podnikání si s tímto mnohdy nevědí rady.
Pokrok nelze zastavit zákonem
Samozřejmě si stěžují rovněž tradiční poskytovatelé takových služeb, mj. taxislužby či hotely, jež usilují o soudní zákazy takových platforem. Občas se jim to daří, občas ne, je však zřejmé, že z dlouhodobého hlediska nemají šanci, jelikož technologický a ekonomický pokrok se nedá zastavit žádným zákonem. Nový model se nakonec vždy prosadí a obránci toho starého budou mít na výběr mezi přizpůsobením se a zánikem.
Majitelé takových platforem je logicky nevytvářejí a neprovozují jako charitu (byť se najdou i výjimky, jež fungují opravdu bezplatně), protože z každého takového malého obchodu jim jde malý podíl. Díky velkému počtu poskytovatelů i klientů (a tudíž i transakcí) ovšem vydělávají docela dobře. Další předností tohoto systému je velmi efektivní zpětná vazba, protože součástí takových platforem bývá i hodnocení ze strany zákazníků.
Ekonomika sdílení v každém případě představuje obrovskou příležitost, protože se do ní může zapojit opravdu skoro každý. Zkuste tedy prostudovat spektrum těchto platforem a srovnejte ji s tím, co máte či umíte. Může to být nějaký produkt či dovednost, někdy dokonce stačí jen čas či místo. Téměř každý disponuje něčím, co lze změnit na zajímavý vedlejší příjem, když najde správnou aplikaci, na jejímž virtuálním „druhém konci“ už čekají klienti. Tento nový model je pozoruhodný právě tím, že prostě stačí se jen zapojit.