Krom provozního vedoucího Krmítka jsem během studia pracoval v oblasti promo a přímého prodeje, na zpracování zakázek, podpoře marketingu, podpoře obchodního oddělení, administrativě řídicích a plánovacích systémů, vymáhání pohledávek či sběru a analýze dat. Dále jako skladník, barista, příležitostný DJ a učitel tance. Za šestileté studium jsem byl „bez práce“ dohromady asi čtyři měsíce.
Jak moc vám pomohlo studium k získání práce?
Největší výhodou studia na VŠ je studium samotné. Naučí uchazeče o práci relativně samostatně myslet, plánovat si svůj čas, řídit osobní finance a rozpočet. Firmy chtějí osobnosti, ne encyklopedie. Naši studenti by si měli uvědomit, že nejsme specializovaná nebo prakticky zaměřená škola. Na druhou stranu poskytuje ESF natolik univerzální vzdělání, že praxe „v oboru“ je v podstatě cokoliv.
Jaká je hlavní výhoda studentů při shánění praxe?
Největší výhodou při shánění praxe je praxe předchozí a naplněné CV. Zní to jako začarovaný kruh, ale stačí začít včas a zkrotit přehnaná očekávání. Nekvalifikovaná praxe je lepší než žádná a každá praxe znamená možnost posunout se dál. Sám jsem začínal v jedné firmě s přenášením šanonů v archivu a do šesti měsíců měl návrh na plný úvazek na správě řídicích systémů, tedy víceméně v oboru. Každá práce je zkušenost, která se ve škole získat nedá. A když jsem potom já vybíral na pohovoru z deseti uchazečů, největší šance měli od začátku ti, kteří měli zkušenosti s danou prací anebo alespoň s nějakou prací. A až potom všichni ostatní.
A co praxe poskytovaná fakultou? Využil jste ji?
S povinně-volitelnou „Praxí“ vyučovanou na ESF to bylo komplikované, respektive si student musel sehnat práci sám, takže krom kreditů z toho nevyplývala žádná hodnota. Podpora ze strany školy nebyla nikdy nějak valná a je naivní očekávat od ESF, že praxi dodá tak nějak sama. Kdo se dokáže zorientovat na ESF v rozmístění učeben, zvládne se zorientovat i na trhu práce.
Co byste doporučil současným studentům?
Nebýt bez práce. Nejhorší část každého pohovoru je vysvětlování, co jsem dělal, když jsem nepracoval, a proč jsem nepracoval. Nemyslet si, že „praxe v oboru“ je podstatnější než libovolná praxe. Má jinou přidanou hodnotu, ale důležitá je stejně. A také si nemyslet, že při studiu mě v oboru nikdo nezaměstná, to si mohou myslet snad jen medici. A možná nejdůležitější – zaměstnat se sám. Každý student ESF může učit, respektive doučovat.
V Brně je trh se vzděláním obrovský. Většina z nás je dobrá nebo i vynikající v nějaké mimoekonomické oblasti – sportu, umění, jazycích. A jsou i jiné formy podnikání, kdy je ale potřeba překonat mnohem větší strach a vlastní pohodlnost. Ale každopádně nejsnadnější cesta k praxi je zaměstnat se sám.
Ing. Jiří Richter
asistent
Katedra podnikového hospodářství
Ekonomicko-správní fakulta MU
Podniková ekonomika a management
Brno
3 roky působí jako asistent katedry na ESF.