Stane-li se vám, že hledáte práci až s diplomem v ruce, budete si muset dát práci s přípravou svého životopisu, neboli trendově řečeno latinsky curriculum vitae alias cívíčka (CV). Do každé firmy posílejte speciálně upravený životopis a motivační dopis tak, jak to personalista požaduje v inzerátu. Nevyplácí se to podcenit. Přinášíme několik užitečných tipů nejen pro absolventy.
Dnešní svět nepřeje všeumělům. Firmy hledají odborníky a specialisty v jednom oboru. Dopředu si tedy rozmyslete dvě až tři pracovní pozice, které budete hledat, a na jejich znění si vytvořte speciální CVčka a motivační dopisy, které různě obměníte. Lenost v tomto případě není na místě. Ušít životopis na míru se už vyplatilo nejednomu žadateli o práci.
Nešetřete pravdivou sebechválou, ale nelžete. Že vás někdo pozve na konkurz, neznamená, že jste nejlepší, ale že jste něčím zajímavý. Velmi snadno se z atraktivního životopisu stává krutá hanba. Nemůžete-li zaujmout zkušenostmi, můžete vypálit rybník konkurentům svými komunikačními či jazykovými dovednostmi nebo jinými zajímavostmi, jako je výborná práce na PC, grafika, znalost printové produkce a podobně. Pokud ale napíšete, že můžete vést diplomatické rozhovory v pěti jazycích a fakticky ovládáte jen základy jazyků, velmi snadno si při pohovoru trhnete ostudu jen díky nečekanému dotazu, zda můžete francouzsky napočítat do dvaceti.
Také nezahlcujte své CV kdejakým počinem, pokud to není pro danou pozici či práci zásadní informace. Máte-li diplomovou práci či projekt, které se přímo dotýkají problematiky pracovní pozice, určitě ji rozveďte v motivačním dopise. V životopise uvádějte především certifikované dovednosti. Pokud během studia absolvujete předmět základy komunikačních dovedností či jak napsat projekt, není vhodné tyto předměty uvádět na úrovni certifikovaných dovedností jen proto, aby bylo co číst. Zmínit je můžete v průvodním dopise nebo u pohovoru jako oblast, která vás zajímá již od studií.
Životopis má být vždy strukturovaný a graficky poutavý. Když nevyužijete žádných šablon, klidně si sami navrhněte osobní záhlaví, trošku grafiky a estetického rozvržení. I to hraje roli při rozhodování personalistů, protože mnohokrát zvítězí osobní předpoklad a kreativita uchazeče nad pěti nehezky popsanými listy papíru. Firmy si chtějí vychovat své zaměstnance. Nakonec je zapotřebí sehnat novou fotku s úsměvem a lov na pracovní příležitosti může začít.