Na dnešním pracovním trhu přibývá stále více pozic, jejichž název mnoha lidem pravděpodobně nic neříká. Pokud se prodíráte pracovními nabídkami z personální oblasti, víte, o čem mluvím. Recruiter, HR generalist, trainee a další. Můžete se setkat i s headhunterem - lovcem hlav. Tato profese má některé své charakteristiky společné s profesí klasického náborového pracovníka, ovšem hlavní podstata jejich výkonu se liší. Jedná se především o diskrétnost profese headhuntera, mnohaletou zkušenost a přehled v určitém oboru.
Lovec hlav musí mít přehled v oboru i dobré kontakty
Headhunting je činnost zaměřená na vyhledávání pracovníků pro manažerské pozice. Je to slangový výraz, vhodnější je používat označení „executive search“ neboli přímé vyhledávání. „Podstatné je, že na rozdíl od personalisty nemusí headhunter o personalistice nic vědět,“ říká Zdeněk Hladil, business development manager ze společnosti Sky Select. Mnohem důležitější je jeho orientace v oboru, headhunter musí mít přehled o firmách v dané oblasti, ve které vyhledává pro své klienty požadované specialisty. Přičemž oslovovaní kandidáti neposílají své životopisy do personálních agentur a sami si práci aktivně nehledají. Jiné stanovisko zaujímá Klára Tomášková, majitelka headhuntingové společnosti K-search, která tvrdí: „Headhunting by měl být nadstavbou a posunem z obyčejného recruitmentu dále.“
Headhunter musí mít kontakty v daném oboru a měl by být schopný efektivně vyjednávat a analyzovat získané informace. Jeho cílem je oslovit potenciálního kandidáta na pozici manažera či jiného odborníka, a především probudit u něj zájem o změnu pracovního místa. Poté prověří jeho znalosti, zjistí očekávání, a pokud kandidát vyhovuje požadavkům, předá jej headhunter svému klientovi.
Dobrý headhunter až po deseti letech
Aby byl headhunter ve výkonu své profese opravdu dobrý, je potřeba, aby dokázal efektivně pracovat s množstvím informací. Musí si vytvořit databázi svých klientů a uchazečů. Při práci s touto databází by měl uplatnit jistou dávku kreativity. Pokud totiž uchazeč nevyhovuje klientovi na 100 %, není třeba házet jeho životopis do koše. „Díky své databázi si headhunter ihned uvědomí, že daný kandidát může být umístitelný do jiné společnosti, kam se svým profilem hodí více,“ podotýká Hladil ze společnosti Sky Select.
Dalšími předpoklady pro dobrý výkon této profese jsou orientace na pracovním trhu, přehled o vzniku nových společností nebo evidence interních personálních změn. Důležitou dovedností je umět navazovat kontakty a snažit se z každé situace vytěžit maximum užitečných informací. Dobrý headhunter se také neobejde bez obchodního či strategického uvažování a smyslu pro organizaci. Funguje i jako poradce - na straně klientů radí, jak modifikovat jejich kritéria, na straně uchazečů, jak se nejlépe prezentovat. Podle Tomáškové je velmi podstatná praxe, na rozdíl od náborových pracovníků: „Neznám nikoho z headhunterů, který by tuto práci dělal méně než deset let, a to je podle mě ještě málo.“
Top secret
O headhunterech se mluví v souvislosti s jejich diskrétností. Získat na ně kontakt však není nemožné - často a rádi využívají sítě LinkedIn. Diskrétním se myslí spíše vztah headhuntera k oslovovanému kandidátovi a k těm, kteří tuto službu využívají. Potenciální kandidát nemá zájem, aby jeho současný zaměstnavatel zjistil, že byl kontaktován headhunterem. Společnosti, jež si objednají headhuntera, by zase nerady zveřejňovaly, že obsazují určité pozice. Každopádně, jak říká Michaela Macharik, zakladatelka společnosti Top People: „Dobří headhunteři se doporučují referencemi a najdou si vás sami!“