Současná podoba infopodnikání zpravidla znamená poskytování informací za úplatu, většinou s pomocí internetu, ať už jde o instruktážní webináře, videa nebo elektronické knihy. Může jít o návody na lepší životní styl či plánování úspěšného byznysu (to jsou jistě nejčastější témata, okolo nichž se infopodnikání točí), avšak spektrum nabízeného „know-how“ je mnohem širší. Je ale to všechno opravdu užitečné? Stojí to za ty peníze?
Jak rozeznat podvodníky?
Jednoduchá odpověď asi neexistuje a absolutně spolehlivý návod na rozeznání těch kvalitních od podvodníků také ne. Nesporné je, že v oboru infopodnikání je v Česku takřka „přeplněno“, regulace je minimální a poptávka lidí stále velká, a tudíž se nelze divit, že zde působí i nemálo těch, kdo si nesporně zaslouží přirovnání k nechvalně známým „šmejdům“, ať už jde o kvalitu (či spíše „kvalitu“) jejich nabídky nebo o přístup k zákazníkům.
Někdy se tedy za poplatek nabízejí informace, které si za pár minut můžete najít sami zdarma. Takoví „podnikatelé“ se rádi odkazují na údajné experty, po chvíli hledání však zjistíte, že oni „experti“ s tímto člověkem nemají nic společného. Známý kritik „infopodnikatelů“ Petr Jeník, jenž na jejich adresu nešetří ostrými slovy, upozornil dokonce na případ, že si někdo nějakého „experta“ přímo vymyslel! Častým nešvarem je neustálé kopírování, což kontrastuje s tím, jak se klientům radí, že mají být originální a odlišovat se.
Nejdříve se informujte
Mnohdy se stává, že „know-how“ nabízejí lidé bez zkušeností z daného oboru. Z toho vychází i první konkrétní rada: Vždy si dobře prověřte toho, kdo informace prodává. Rady o
úspěšném byznysu od někoho, kdo se pořád nachází ve ztrátě, mají asi stejnou hodnotu jako rady o psaní knih od někoho, kdo zatím nevydal ani jednu knihu. Díky internetu, sociálním sítím či různým databázím se dá zpravidla rychle zjistit, jakou má kdo odbornou historii, a tak těchto možností vždy využijte, než za nějaký infoprodukt skutečně zaplatíte.
Další varovné příznaky, které uvádí jeden ze seriózních infopodnikatelů Michal Kubíček, mají hodně podobnou povahu jako u „šmejdů“ ve fyzickém světě. Kdo se chlubí obrovskými počty klientů, prohlašuje se za jakousi „hvězdu“ a tlačí vás k rychlému nákupu (nebo k příslibu něco odebírat dále), ten si důvěru nezasluhuje. Také buďte opatrní, pokud vám někdo k informacím vnucuje nějaké fyzické produkty nebo třeba software.
Zapomeňte na rychlý zisk
Je asi zřejmé, že byste se těchto nešvarů měli vyvarovat, pokud sami chcete začít působit coby infopodnikatelé. Vyberte si oblast, které opravdu rozumíte a ve které za vámi existuje „stopa“, díky které klienti poznají vaše kvality. Nepodlehněte vidině rychlého zisku a buďte připraveni poskytovat značnou část relevantních informací bezplatně. Snažte se působit seriózně a zkuste se vžít do role zákazníka. Koupili byste si sami infoprodukt, který chcete nabízet? A rozhodně se velkým obloukem vyhněte jakémukoli tlaku ve stylu „šmejdů“.
Házet všechny infopodnikatele do jednoho pytle by samozřejmě bylo nespravedlivé, jelikož je zde spousta poctivých, kteří dodávají užitečné informace. Stejně tak ne každý, kdo vám nabízí nějaké lákavé zboží, je „šmejd“. Ale také v digitálním světě platí, že byste si měli prověřit, jak příslušný člověk rozumí svému oboru a jaké má za sebou úspěchy. Zákony trhu by se nakonec měly postarat o konec podvodníků, jenže asi ještě určitou dobu potrvá, než tady infopodnikání získá stejně seriózní a dobrý zvuk jako v západním světě.