Každý, kdo se kdy ucházel o práci, to zná. Popis pozice zní lákavě, společnost patří mezi ty etablované na trhu a vy už si předem představujete ten zástup zájemců, kteří poslali své životopisy. Tady začíná onen boj – zaujmout. Jedna věc je, co předložíte zaměstnavateli v životopise, na straně druhé se však nabízí otázka, zda to všechno umíte při pohovoru náležitě prodat. Inspirujte se těmi, kterým se to podařilo úspěšně.
Představte si opravdu zajímavé místo, o které vážně stojíte, protože spojuje váš obor studia a zároveň vaše zájmy, a hned potom si představte ty desítky lidí, pro které rovněž představuje ideál a rozhodli se o tu stejnou pozici ucházet také. Samozřejmě, hlavní roli hrají vaše zkušenosti a dovednosti, které prezentujete v životopise, avšak především u absolventských pozic či nepříliš kvalifikovaných brigád máte všichni startovní čáru stejně rovnou. Cestou k vybočení z davu je kreativita – nebojte se ji projevit.
Vaše fantazie již při boji o pozvánku k pohovoru
Pokud vás při myšlence na blížící se pohovor svazuje strach z případného špatného dojmu, který můžete na personalistu udělat, zkuste se zaměřit na řeč těla a samozřejmě etiketu.
Už při sestavování životopisu, který vám zpravidla otvírá cestu k pracovnímu pohovoru, zkuste popustit uzdu fantazii. Pokud situace zrovna nevyžaduje CV v evropském (a trochu strohém) formátu, pokuste se z vašeho životopisu udělat dokument, který na první pohled něčím zaujme a přetransformuje vás v očích personalisty z „pana Bezejmenného“, kterých je v jeho složce desítky, na „uchazeče s tím legračním fontem písma“ nebo „toho se zajímavým zpracováním kolonky ‚dosavadní praxe‘ “. Zpracování CV však přizpůsobte dané pozici – tvořte s citem a rozvahou. Nechte se inspirovat, a pokud neovládáte dostatečně dobře grafické programy, zabrouzdejte na stránky s předdefinovanými formuláři, hlavně vyžeňte nudu! Uvidíte, že váš životopis bude zapamatovatelnější, s ním i vaše osoba.
Tip: nebojte se použít i jiný font a barvu písma už v motivačním dopise, který je obsahem těla e-mailu, jež personalistovi posíláte – využijte každého okamžiku.
Pár úspěšných příběhů pro inspiraci
Jakýsi muž, který se později pohyboval ve světě reklamy na globální úrovni, měl sebevědomí na rozdávání a moc dobře si uvědomoval, že kvůli velkým cílům je potřeba riskovat a mezi davem vyniknout. Na pohovory tedy chodil s vážnou tváří v převleku za rajče. Věděl moc dobře, že ve chvíli, kdy zavolá se žádostí o výsledek pohovoru, asistentce stačí říct, že je to ten, co přišel jako rajče – bude okamžitě vědět. Samozřejmě, že se mu tato bláznivá forma prodeje sama sebe vyplatila.
V českém prostředí by vás nejspíš málokdo bral vážně (pokud se ovšem neucházíte například o pozici animátora), ale proč se neinspirovat aspoň v malém detailu na obleku, květinou ve vlasech v kontrastní barvě nebo zajímavým vzorem na sukni? Něco, co vás bezpochyby dostatečně odliší od ostatních.
Dalším, kdo se nebál překročit hranice stanovených konvencí, byl Matthew Epstein, produktový manažer s nemalým cílem – získat vysněnou pozici ve společnosti Google. K tomu, aby zaujal personalisty v Google, vytvořil webovou stránku, díky níž dokonale představil svou schopnost vytvořit a prodat produkt. Přehrajte si jeho video, z něhož se stal zaslouženě virální hit internetu, a odvažte se při první možné příležitosti k něčemu podobnému. Dav se rozplyne, pro personalistu budete odteď jen „vy a ti ostatní“.
Neříkáme, že máte dělat to samé (český trh nejspíš ani není na takováto velká sousta připraven), ale minimálně se nechte unést nápady, jak mírně pobořit konvence. Pokud se dokážete při pohovoru uvolnit a zaujmout, byť maličkostí, vnesete do celého aktu osobní rozměr a navážete s personalistou bližší kontakt, díky němuž si vás uloží do paměti.
Nemusíte nutně dělat bláznivé věci, nenuťte se, jen se prostě zamyslete, jak představit vaši osobnost mezi zástupem šedi jako ohňostroj barev. Držíme vám pěsti, až nastane váš první den v práci!