1. Mějte proaktivní přístup
Nebojte se kontaktovat společnosti, pro které chcete pracovat, a to i přesto, že zrovna nenabízejí žádné otevřené pozice. Podle společnosti Hudson je tento proaktivní přístup vnímán velmi pozitivně více než 81 procenty zaměstnavatelů a velmi málo z nich jej považuje za rušivý element.
Nebojte se kontaktovat společnosti, pro které chcete pracovat, a to i přesto, že zrovna nenabízejí žádné otevřené pozice. Podle společnosti Hudson je tento proaktivní přístup vnímán velmi pozitivně více než 81 procenty zaměstnavatelů a velmi málo z nich jej považuje za rušivý element.
Také telefonický kontakt, který následuje po zaslání žádosti, je považován za proaktivní a jen zřídkakdy je brán s nelibostí. Personálně-poradenská agentura Hudson
2. Životopis a motivační dopis posílejte mailem, nezapomeňte na předmět zprávy
Životopis a motivační dopis neposílejte fyzicky poštou, je to něco, co může u personalisty vzbudit spíš otazníky. Tyto podklady zasílejte k rukám personalisty vždy přes svou e-mailovou schránku. Do předmětu zprávy nezapomeňte uvést název pozice, o kterou se ucházíte.
Až 60 procent uchazečů o zaměstnání nedokáže správně vyplnit předmět e-mailu nebo jej nechá prázdný. Což u personalistů znamená velké minus. Personální agentura Consulta HR
3. Vytvořte si účet na LinkedInu
Zhruba 20 procent personalistů již dále nezajímá, jakou digitální stopu zanecháte coby uchazeč o zaměstnání na internetu. Zbylých 80 procent personalistů je aktivnějších. 50 procent z nich dle průzkumu personálně-poradenské agentury Hudson potvrdilo, že se dívají přímo na profil na LinkedInu. Tato sociální síť je tak při hledání práce reprezentativnější než vyhledávač Google, který používá jen deset procent zaměstnavatelů.
Zhruba 20 procent personalistů již dále nezajímá, jakou digitální stopu zanecháte coby uchazeč o zaměstnání na internetu. Zbylých 80 procent personalistů je aktivnějších. 50 procent z nich dle průzkumu personálně-poradenské agentury Hudson potvrdilo, že se dívají přímo na profil na LinkedInu. Tato sociální síť je tak při hledání práce reprezentativnější než vyhledávač Google, který používá jen deset procent zaměstnavatelů.
V moderní době sociálních médií si budoucí zaměstnavatelé budou zjišťovat informace i jinými cestami než jen na základě životopisu. LinkedIn je v tomto kontextu preferovaným zdrojem, následován Googlem. Personálně-poradenská agentura Hudson
4. Informace obsažené v životopisu a na sociálních sítích mějte sjednocené
Informace obsažené ve vašem životopisu by měly být jednotné s tím, jak se prezentujete na sociálních sítích. Pokud si myslíte, že facebookový profil je vaše osobní věc, nastavte si alespoň správně soukromí svého profilu a při publikování obsahu myslete vždy na to, komu je určen a kdo jej uvidí.
Informace obsažené ve vašem životopisu by měly být jednotné s tím, jak se prezentujete na sociálních sítích. Pokud si myslíte, že facebookový profil je vaše osobní věc, nastavte si alespoň správně soukromí svého profilu a při publikování obsahu myslete vždy na to, komu je určen a kdo jej uvidí.
Nejčastějším důvodem pro odmítnutí uchazeče je rozpor mezi informacemi, které o něm byly zjištěny na sociálních sítích, a údaji, které o sobě kandidát uvedl v životopise. Dále může jeho šance negativně ovlivnit publikování nepatřičných fotografií nebo obsahu, který poukazuje na nevhodné osobnostní rysy. Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury Adecco ČR
5. Dostavte se na pohovor za všech okolností, i nemocní
Více než 60 procent zaměstnavatelů velmi kladně hodnotí i fakt, když se na pohovor dostavíte i přesto, že jste nemocní. „Většina konzultantů a zaměstnavatelů má stanoveny přísné lhůty, takže pokud jsou k dispozici další kandidáti, nebudou čekat na vaše uzdravení,“ vysvětluje studie společnosti Hudson.
6. Zjistěte si dopravní dostupnost místa, kde se pohovor koná
Zkuste předejít tomu, abyste na pohovor dorazili pozdě. Předem si zjistěte dopravní dostupnost místa, kde se pohovor koná, a na pohovor raději vyrazte s časovým předstihem.
Více než 60 procent zaměstnavatelů velmi kladně hodnotí i fakt, když se na pohovor dostavíte i přesto, že jste nemocní. „Většina konzultantů a zaměstnavatelů má stanoveny přísné lhůty, takže pokud jsou k dispozici další kandidáti, nebudou čekat na vaše uzdravení,“ vysvětluje studie společnosti Hudson.
6. Zjistěte si dopravní dostupnost místa, kde se pohovor koná
Zkuste předejít tomu, abyste na pohovor dorazili pozdě. Předem si zjistěte dopravní dostupnost místa, kde se pohovor koná, a na pohovor raději vyrazte s časovým předstihem.
Je běžné, že kandidáti podceňují hustotu dopravy, nebo parkovací situaci. Tam, kde jste byli zvyklí pohodově před dvěma měsíci zaparkovat, to může být v termínu Vašeho pohovoru již neřešitelný problém! Jiří Březina, personální agentura KP2 Czech Republic, s. r. o.
7. Na pohovor se předem připravte
Než se dostavíte na pohovor, zjistěte si alespoň základní informace o firmě, v níž se ucházíte o pracovní pozici.
Než se dostavíte na pohovor, zjistěte si alespoň základní informace o firmě, v níž se ucházíte o pracovní pozici.
Pokud na pohovoru nevíte, o kterou pozici se ucházíte, nebo čím se vámi vybraná společnost zabývá, vaše pravděpodobnost uspět je téměř mizivá. Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury Adecco ČR
8. Buďte upravení a slušně oblečení
Nezapomeňte na svůj zevnějšek, na pohovor se dostavte upravení a oblečení dle code dressu dané společnosti.
Nezapomeňte na svůj zevnějšek, na pohovor se dostavte upravení a oblečení dle code dressu dané společnosti.
Už při vstupu do dveří mějte na paměti, že jen sedm procent veškerých informací se k příjemci dostane prostřednictvím slov, dalších 25 procent skrze odstín hlasu a jeho modifikace a celých 68 procent informací se přenáší neverbální komunikací. Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury Adecco ČR
9. Na pohovoru mluvte o svém současném či minulém zaměstnavateli pouze pozitivně
Personalisté si během pohovoru všímají také toho, jakým způsobem se vyjadřujete o svém současném nebo minulém zaměstnavateli. Pokud o něm mluvíte pěkně, je to vnímáno pozitivně více než 90 procenty personalisty. Pokud o něm naopak mluvíte špatně, přes 81 procent personalistů to přijímá velmi negativně.
Personalisté si během pohovoru všímají také toho, jakým způsobem se vyjadřujete o svém současném nebo minulém zaměstnavateli. Pokud o něm mluvíte pěkně, je to vnímáno pozitivně více než 90 procenty personalisty. Pokud o něm naopak mluvíte špatně, přes 81 procent personalistů to přijímá velmi negativně.
Nejlepší rada v tomto případě je mluvit upřímně o vaší situaci, bez vrhání špatného světla na vašeho zaměstnavatele: Nakonec jste to byli vy, kdo se rozhodl pro něj pracovat, a tudíž je to i vaše zodpovědnost. Personálně-poradenská agentura Hudson
10. Pokud jste se předem nedohodli, neberte si na pohovor svého potomka
Jestliže s sebou vezmete na přijímací pohovor neohlášeně svého potomka, naskáčou vám u většiny personalistů minusové body. Výzkum agentury Hudson říká, že na tuto skutečnost nahlíží více než 80 procent zaměstnavatelů velmi negativně.
Jestliže s sebou vezmete na přijímací pohovor neohlášeně svého potomka, naskáčou vám u většiny personalistů minusové body. Výzkum agentury Hudson říká, že na tuto skutečnost nahlíží více než 80 procent zaměstnavatelů velmi negativně.
Článek vyšel v tištěné brožuře Jdi pracovat! 01/2017.
Více o tomto vydání časopisu.