Svoji zkušenost s ošemetnou brigádou má i studentka Monika (22), která se asi před dvěma roky ucházela o práci na základě inzerátu na internetovém serveru. Agentura Apollo promotion (vystupující i pod názvem J.R. Company) inzerovala pozici hostesky pro pravidelné akce.
Jak probíhalo výběrové řízení na pozici hostesky?
Prošla jsem dvěma koly výběrového řízení a byla přijata.
Bylo součástí zaškolení?
Ano, zaškolení mělo proběhnout tak, že půjdu nejdříve s jejich hosteskou, která mi ukáže co a jak. Úplnou náhodou jsem naštěstí ještě předtím, než jsem na zaškolení šla a podepsala smlouvu, na jobs.cz uviděla komentáře k tomuto inzerátu. Holky tam psaly, že zaškolení probíhá tak, že jdete s nějakým pánem a on vás učí, jak se lidem vnucovat, tj. prodávat různé výrobky, o čemž na pohovoru nebyla ani řeč. Také plat se lišil. Původně měl být sto korun za hodinu brutto a nakonec to prý bylo od prodeje daných výrobků.
Na zaškolení jsi nešla, řešila jsi však tuto situaci dále?
Začala jsem pátrat na internetu a našla jsem spoustu podobných názorů na tuto agenturu, tak jsem tam pak volala a ptala se na detaily.a opravdu to byl podomní prodej. Snažili se mě teda ještě přesvědčit, ale zbytečně. Setkala jsem se s naprosto neseriózním jednáním, lhaním a oblbováním studentů. Dále jsem se na různých fórech dočetla, že mnoho studentek má s touto firmou či jejími „pseudonymy“ své negativní zkušenosti.
Co bys doporučila studentkám ucházejícím se o tyto pozice?
Mám dojem, že firma stále funguje a hlavně takovéto inzeráty se vyskytují často, například se změnou e-mailové adresy. Z osobní zkušenosti většinou uvádějí hostessing a prezentace výrobků, ale často neuvádějí kterých výrobků konkrétně. Proto je lepší se pídit po referencích a podívat se na různé komentáře k práci. Možností je i podívat se, zda naprosto stejný inzerát najdete na internetu pod jiným názvem firmy. Podobných případů je nesčetně. Často se jedná o záměnu podomního prodeje s pozicí hostesky a náplní vaší práce je pak snaha přesvědčit zákazníky o koupi daného produktu namísto čisté prezentace výrobků během promotérské akce. Dejte si proto pozor a vždy vyžadujte co nejpodrobnější informace, než podepíšete smlouvu. Neseriózní jednání a neochota sdělit vám více informací často ukazují, odkud vítr vane.