Johanka Mikešová: Inspiraci jsem našla v dalekém Japonsku

2. 10. 2015 | Alena Klimková
Rubrika: Podnikání, Práce | Doba čtení: 2 minuty

Absolventce mediálních studií a žurnalistiky Johance Mikešové odjel loni několik týdnů po svatbě její manžel – oborem japanolog studovat na jeden semestr do Japonska. Johanka, která pracovala jako projektová ředitelka v jedné brněnské promotion agentuře, o letních prázdninách vyrazila na jeden měsíc za ním.

ponožky, mikešky, originální ponožky pro všechny
ponožky, mikešky, originální ponožky pro všechny

„Jela jsem tam s tím, že mě nebavila práce, kterou jsem dělala, ale nevěděla jsem, co dál, a řekla jsem si, že třeba právě v Japonsku, což je země úplně odlišná od všech, kde jsem kdy byla, mě něco osloví, inspiruje nebo prostě že s hlavou nezatíženou rutinní prací něco vymyslím a srovnám si v sobě, co bych vlastně chtěla dělat,“ říká.

Během pobytu v Japonsku si Johanka všimla, že ženy se tam oblékají velmi žensky a že takřka každá z nich má na sobě krajku. Při jedné návštěvě místního obchůdku s ponožkami pak v regálu uviděla ponožky s krajkou, které se jí moc líbily.
 

Z inspirace začátek podnikání

Po návratu z Japonska opět zaplula do každodenního stereotypu. „Po dvou měsících jsem prostě musela z práce odejít, aniž bych měla cokoli jiného, ale měla jsem pocit, že musím pryč, protože už jsem neměla žádnou motivaci, a bez té já pracovat neumím. A tak jsem nějak začala snít a hledat, co by mě vlastně bavilo dělat, a zase se mi v hlavě vynořily vzpomínky na Japonsko a na to, jak jsem se nadchla pro ponožky s krajkou a ráda bych je nějak dostala do Čech,“ pokračuje ve vyprávění.

Johanka nejprve uvažovala o tom, že by ponožky s krajkou odněkud dovážela nebo si je nechala šít na zakázku v Česku. Nakonec si ale koupila šicí stroj, našla dodavatele na ponožky a krajku, naučila se šít a postupně začala tvořit. Ruku v ruce s tím si vymyslela vlastní značku Mikešky a vytvořila internetový obchod www.mikesky.cz, kde kromě ponožek s krajkou prodává i okrajkované podkolenky, nadkolenky či punčocháčky.

Originální zboží

„Zboží, které mám na webu, je originál, nikde jsem to neokoukala, netvořím podle mustru, vymýšlím si vše sama. Jediné, co jsem v Japonsku načerpala, byla ta inspirace. Ale třeba to, že jsem začala šít barevné ponožky pro děti, kotníkové ponožky, dodala k decentním tónům trochu extravagance a barvy, to už je zcela moje invence. Bez obav můžu říct, že na světě opravdu nenajdete obchod, který by se specializoval pouze na ponožky s krajkou,“ podotýká Johanka.

Johanka sází na několik dodavatelů a výrobců ponožek i krajek, hodně si vybírá, zkouší a hledá. „Česká a evropská krajka má úplně jiné vlastnosti i vzhled než krajka, která je běžná v Asii, například třeba právě v Japonsku, a protože jsem ji nesehnala v Evropě, dovážím ji právě z Japonska. Používám ale i českou od českých výrobců. Takže mikešky jsou takové kosmopolitní. Z českého, německého, polského či japonského materiálu,“ popisuje.

Ponožky pro všechny

Mikešky si už našly spoustu příznivců, přesněji příznivkyň. „Hodně se prodávají dětské mikešky, které lidi kupují jako dáreček svým dětem nebo dětem kamarádů, mikešky ale nosí i šedesátileté paní, stejně jako patnáctky. Jen muži to zatím ještě moc nepochopili, že jsou taky cílová skupina – mnohdy mají doma malé holčičky a manželku, ale řeknou "jé, hezký, ale pro mě to samozřejmě není". Tak to bych chtěla, aby se změnilo,“ dodává Johanka.


Podle Johanky mají v sobě mikešky obrovský potenciál. Zatím jsou pro ni pouze slušným přivýdělkem, neboť stále pracuje v oboru, který na FSS MU vystudovala.

Nikdy se nedejte zastavit tím, že věc, která vás láká, ještě neumíte, nebo si nejste jistí, jestli na to máte. Pokud dáte na pocit a jste navíc odhodlaní překonávat případné překážky a učit se novým věcem, jděte do toho.
VIZITKA

Mgr. Johana Mikešová
Mikešky.cz
www.mikesky.cz
majitelka

Fakulta sociálních studií MU
Mediální studia a žurnalistika

Na podobné téma

Cestujte a pracujte již při studiu, radí mladá personalistka

Fenomén jménem mystery shopping

Kam se vrhnout ze socpedu – část druhá

V call centru: Haló, haló, co se stalo? Prase kozu potrkalo