K získání správné banky pro váš business musíte nejdříve poznat vlastní firmu

Máte podnikatelský nápad, ale jste v začátcích a potřebujete peníze. Mít toho správného bankovního partnera může být pro vaše podnikání klíčové. Potřebujete mít výhodné podmínky, aby vše fungovalo hladce a s minimálními náklady pro vás. Jak si ale z toho nepřeberného množství bank na českém trhu vybrat tu pravou? O tom mluvil majitel poradenské firmy Consultancy Oldřich Janda na dalším setkání StartupClubu.

Jak se u banky přihlásit o peníze na podnikání
Jak se u banky přihlásit o peníze na podnikání


Poznejte sami sebe

Předtím, než se vydáte do jakékoli banky vyjednávat konkrétní podmínky, měli byste se podle Jandy nejdříve zamyslet nad svojí firmou. „Když se setkáváme s klienty, zjišťujeme, že většina z nich sice dělá svůj business, ale už vůbec nemají čas zamyslet se nad tím, co jsou za firmu. Přitom je to ten nejdůležitější krok k tomu, abyste dokázali určit firemní potřeby a na základě toho vybírat bankovní služby,“ vysvětluje Janda.


Odpovědět byste si tak měli na tyto otázky:

  1. Co prodáváme/vyrábíme/jaké služby poskytujeme?
  2. Kdo je náš zákazník? – Jste firma, která poskytuje své produkty/služby dalším firmám, anebo cílíte přímo na koncového zákazníka?
  3. Jaká jsme firma? – Podle Jandy je dobré odpovědět si také na to, jaká je vaše firemní kultura a zda jste firma stabilní nebo mladá a dravá. „Mladá však neznamená věkově, může se jednat třeba o padesátileté pány, kteří mají opravdu drive. Když půjdou do banky, kde s nimi budou dvacet minut rozprávět a k ničemu se nedostanou, tak to pro ně nejspíš nebudou ti praví partneři, jen by je takové zdlouhavé jednání otravovalo,“ vysvětluje Janda.
  4. Jaké jsou naše klíčové bankovní potřeby? Jsou pro vaše podnikání důležité platby v hotovosti nebo spíše bezhotovostní? Anebo vás zajímá export a potřebujete zajistit, aby vám odběratel ihned zaplatil? To vše se dá za pomocí bankovních služeb ovlivnit, je proto vhodné zapřemýšlet nad bankovními potřebami vaší firmy. 

Poznejte banky

K tomu, abyste bankovní služby mohli využívat co nejvýhodněji, nestačí poznat jenom vaši firmu, ale i banku. „Nemusíte znát detaily jednotlivých produktů či služeb. Jde o to, abyste pochopili, na jakých principech fungují. Například většina lidí ví, jak funguje bankovní účet, tedy že na něj přicházejí a odcházejí platby. Pokud jste ale exportní firma, bylo by dobré, abyste pochopili například i principy dokumentárních obchodů, inkas, bankovních záruk a dalších,“ vysvětluje Janda.

 

Vyjednejte si podmínky

Jakmile podniknete předchozí kroky, vyberte si okruh bank, o kterých si myslíte, že by to s nimi mohlo fungovat. Následně začněte vyjednávat. „Ideální je získat od bank nabídky, tedy aby vám řekly, za jakých podmínek vám danou službu nebo produkt poskytnou. Pro banky totiž můžete být velmi atraktivní klient, což vám ale nikdy neprozradí. Že o vás mají zájem kvůli potenciálně zajímavým výnosům, si řeknou až za zavřenými dveřmi,“ upozorňuje Janda. Nakonec tak stačí jednotlivé nabídky porovnat a vybrat tu nejlepší pro vás. Nemusíte se přitom zabývat tím, zda existují banky, které jsou podnikatelům více nakloněny než jiné. „Není jen jedna banka, která by byla pro podnikatele v Česku tou nejlepší. Vždycky je to o lidech. Na jedné pobočce můžete narazit na hrozné jednání, zatímco na další to bude skvělé,“ dodává Janda.

Zajímá vás, co všechno Oldřich Janda o bankách prozradil? Na záznam jeho přednášky na JIC se můžete podívat tady: https://youtu.be/zgA84KLHC8w. Další bezplatné přednášky na témata spojená s rozjížděním projektů můžete najít v kalendáři akcí JIC.

Na podobné téma

Z operátora v call centru až k vedoucím pozicím

Noční brigáda v expediční firmě

Podnikatelé si i letos na paušálech připlatí

Daňové přiznání: Pro OSVČ velmi aktuální téma