Poznejte sami sebe
Předtím, než se vydáte do jakékoli banky vyjednávat konkrétní podmínky, měli byste se podle Jandy nejdříve zamyslet nad svojí firmou. „Když se setkáváme s klienty, zjišťujeme, že většina z nich sice dělá svůj business, ale už vůbec nemají čas zamyslet se nad tím, co jsou za firmu. Přitom je to ten nejdůležitější krok k tomu, abyste dokázali určit firemní potřeby a na základě toho vybírat bankovní služby,“ vysvětluje Janda.
Odpovědět byste si tak měli na tyto otázky:
- Co prodáváme/vyrábíme/jaké služby poskytujeme?
- Kdo je náš zákazník? – Jste firma, která poskytuje své produkty/služby dalším firmám, anebo cílíte přímo na koncového zákazníka?
- Jaká jsme firma? – Podle Jandy je dobré odpovědět si také na to, jaká je vaše firemní kultura a zda jste firma stabilní nebo mladá a dravá. „Mladá však neznamená věkově, může se jednat třeba o padesátileté pány, kteří mají opravdu drive. Když půjdou do banky, kde s nimi budou dvacet minut rozprávět a k ničemu se nedostanou, tak to pro ně nejspíš nebudou ti praví partneři, jen by je takové zdlouhavé jednání otravovalo,“ vysvětluje Janda.
- Jaké jsou naše klíčové bankovní potřeby? Jsou pro vaše podnikání důležité platby v hotovosti nebo spíše bezhotovostní? Anebo vás zajímá export a potřebujete zajistit, aby vám odběratel ihned zaplatil? To vše se dá za pomocí bankovních služeb ovlivnit, je proto vhodné zapřemýšlet nad bankovními potřebami vaší firmy.
Poznejte banky
K tomu, abyste bankovní služby mohli využívat co nejvýhodněji, nestačí poznat jenom vaši firmu, ale i banku. „Nemusíte znát detaily jednotlivých produktů či služeb. Jde o to, abyste pochopili, na jakých principech fungují. Například většina lidí ví, jak funguje bankovní účet, tedy že na něj přicházejí a odcházejí platby. Pokud jste ale exportní firma, bylo by dobré, abyste pochopili například i principy dokumentárních obchodů, inkas, bankovních záruk a dalších,“ vysvětluje Janda.
Vyjednejte si podmínky
Jakmile podniknete předchozí kroky, vyberte si okruh bank, o kterých si myslíte, že by to s nimi mohlo fungovat. Následně začněte vyjednávat. „Ideální je získat od bank nabídky, tedy aby vám řekly, za jakých podmínek vám danou službu nebo produkt poskytnou. Pro banky totiž můžete být velmi atraktivní klient, což vám ale nikdy neprozradí. Že o vás mají zájem kvůli potenciálně zajímavým výnosům, si řeknou až za zavřenými dveřmi,“ upozorňuje Janda. Nakonec tak stačí jednotlivé nabídky porovnat a vybrat tu nejlepší pro vás. Nemusíte se přitom zabývat tím, zda existují banky, které jsou podnikatelům více nakloněny než jiné. „Není jen jedna banka, která by byla pro podnikatele v Česku tou nejlepší. Vždycky je to o lidech. Na jedné pobočce můžete narazit na hrozné jednání, zatímco na další to bude skvělé,“ dodává Janda.