/Speciál: HOVORY S ABSOLVENTY/ Na vysoké škole se naučila, jak se vyrábí zpravodajství, a osa hala si práci šéfredaktorky místních novin. Pro absolventku mediálních studií a žurnalistiky Valérii Pernišovou se média stala vytouženou prací. Proto, aby se mohla věnovat práci v mediální oblasti, neváhala hledat možnosti uplatnění v hlavním městě na Slovensku. Dnes má již čtyřletou praxi jako mediální analytička.
Jaké bylo hledání první práce na hlavní pracovní poměr v mediálním oboru?
Myslím, že jsem patřila mezi těch pár kolegů, kterým se podařilo ihned práci najít. V Brně to nebylo jednoduché, proto jsem zkoušela i Bratislavu. Asi tři týdny od závěrečných státních zkoušek jsem šla na první pohovor a o měsíc později jsem podepisovala svoji první full-timovou pracovní smlouvu. Zůstala jsem v mediálním prostředí, konkrétně v oblasti monitoringu médií.
Jsi vystudovaná novinářka. V jakých oblastech jsi hledala práci?
Měla jsem jasnou představu, že se chci uplatnit v oblasti médií. V té době jsem ale nevěděla, jestli chci začínat jako redaktorka, nebo stát na druhé straně mediálního pole. Dívala jsem se na nabídky pozic v novinách, ale i po práci v PR agenturách. Musím ale říct, že jsem při hledání práce v roce mého absolutoria nemusela vynaložit tolik námahy. Počet životopisů, které jsem poslala, by se dal spočítat na prstech. V porovnání s dneškem, kdy je situace na trhu práce podstatně horší, to byla ideální situace.
Když sis začala hledat práci, na čem jsi postavila svou prezentaci?
Základem je zůstat sám sebou. Člověk si může připravit odpovědi na otázky typu: povězte nám svoje slabé a silné stránky, ale rozhovor s personalistou je vždy specifický, takže zde se není na co připravit. Buď zaujmu tím, jaká jsem, jaké mám zkušenosti a jaké jsou mé ambice do budoucna, anebo se se mou po několika minutách rozloučí. Určitě je důležité si aspoň den před pohovorem na-studovat informace o společnosti, kam se člověk hlásí.
Vsadila jsi spíše na jakoukoliv zkušenost, nebo jsi cíleně hledala pozice s možností kariéry v mediálním odvětví?
Jednoznačně jsem chtěla pracovat v oblasti médií. Odmítla jsem jakýkoliv pokus a možnost začít pracovat kdekoliv jinde, jen abych nabyla nějakých zkušeností. Mnozí si neuvědomují, že pokud jednou začnou pracovat třeba jako Customer & Administrative Support Representative pro IT firmu, těžko se pak vrací do mediální branže.
Byla jsi ochotná se za prací stěhovat. Co všechno člověk získá, nebo ztratí takovým rozhodnutím?
Stěhovala jsem se již za studiem na vysoké, takže strach z nového neznámého jsem neměla. Odešla jsem za prací s očekáváním, že mi přinese zajímavé zkušenosti, kariérní postup, ale i dobré finanční ohodnocení, byť jsem se musela stěhovat. Hlavní město nabízí mnoho takových příležitostí.
Co obnáší práce mediální analytičky?
Zjednodušeně řečeno, mediální analýzy jsou jakýmsi zhodnocením toho, jak danou společnost nebo událost prezentují média. Pracuji především s textem, kde hledám důležité informace na požadovaná témata. Z výstupů pak připravím report, tabulky a grafy s doporučením, co má klient zlepšit do budoucna v rámci své mediální politiky. Má práce obnáší i psaní analytických textů na webový portál a podílení se na projektech jako byl portál Mediahit.sk na podporu prodeje mediálních analýz.
V rámci své pracovní náplně sis vyzkoušela i roli personalisty. Co pro tebe bylo u uchazečů důležité?
Musela jsem se na to dostatečně připravit, protože i při této roli člověk reprezentuje firmu. Já jsem se inspirovala vlastními zkušenostmi, ale pomohly mi i informace z různých pracovních portálů. A vsadila jsem na přirozenost. Protože jsme hledali absolventy, bylo pro mě důležitější, s jakým typem člověka jsem se setkala, než jaké absolvoval brigády. Byl to absolvent, a proto jsem se ptala, zda bude pro naši společnost přínosem, zda ho ta práce bude bavit a někam se bude chtít posunout.
Vizitka Valérie Pernišové
Fakulta: Fakulta sociálních studií MU
Obor: Mediální studia a žurnalistika
Rok absolutoria: 2007
Získaný titul: Mgr.
Bydliště: Bratislava
Pracovní pozice: Media Supervisor
Firma: Slovakia Online
Článek byl uveřejněn v brožuře Jdi pracovat 01/2011 v seriálu HOVORY S ABSOLVENTY. Tištěné Jdi pracovat! je ke stažení zde.