Pohodlná práce z domova, stačí pouze připojení k internetu a pár minut vašeho času, vhodné pro studenty a maminky na mateřské dovolené. To jsou nejčastější charakteristiky práce, která spočívá v dobrovolném přijímání reklamy. Princip je jednoduchý, zaregistrujete se na nějaký server a nějakým způsobem budete prohlížet reklamy, které vám server předhodí. Některé servery posílají reklamu e-mailem a důležité je otevřít ho. Jiné posílají e-mailem jen odkaz, na který musíte kliknout. Další každý den aktualizují seznam odkazů, na které můžete klikat, a je potřeba na stránce setrvat, dokud nevyprší časový limit, případně po jeho vypršení ještě provést nějaký úkol (třeba kliknout na červené kolečko) a pak stránku zase zavřít. Některé servery to porůznu kombinují, ale cíl je vždy stejný: přimět vás, abyste reklamě věnovali pozornost a nejlépe, abyste si výrobek pořídili.
Pozor na astronomické odměny!
Mnohem důležitější rozdíl je v tom, jaká je slibovaná odměna za jeden „klik“, tedy prohlédnutí reklamy, a jaká je minimální částka, kterou společnost vyplácí. Setkat se můžete s nabídkami až pohádkovými, třeba deset dolarů za přijetí reklamního e-mailu a pět dolarů za kliknutí na banner. Musíte si taky zařídit PayPal nebo jiný účet, protože na české konto vám nikdo nic nevyplatí. Minimální částka je pak nastavena tak, abyste museli alespoň dva až tři měsíce klikat poctivě každý den, pak se konečně přenesete za minimální částku, požádáte o vyplacení a čekáte. A peníze nepřijdou.
Je to logické. Žádná společnost za reklamy tolik nezaplatí, tudíž ani tito zprostředkovatelé reklamy nemohou uživatelům takovou částku vyplatit. Pokud někde uvidíte za klik dolar a víc, stránky klidně zavřete, to je moc, tolik vám nikdo nedá. Pokud si to chcete ověřit, stačí do vyhledávače zadat název serveru a přidat klíčové „does pay“.
Nicméně skutečně existují společnosti, které odměny vyplácejí. Odměny jsou zhruba ve výši desetiny dolaru, v českém prostředí pak několik desítek haléřů, což je reálné. Minimální částka pak bývá sto nebo dvě stě korun, takže si sami můžete spočítat, kolik kliků vás to bude stát. Ovšem již za registraci dostanete odměnu. Nezačínáte tedy na nule, ale třeba na motivačních deseti korunách.
Výdělek vám přinese až pracně vytvořená pyramida
Společnost se vás navíc snaží motivovat, abyste do programu zapojili co nejvíce dalších lidí. Za každého člověka, který se zaregistruje a vás uvede jako referenta (tedy toho, kdo ho do programu zapojil) dostanete odměnu v řádu korun. Navíc dostáváte poměrnou odměnu za každý jejich klik, a dokonce i za kliky lidí, kteří přivedou lidé, které jste přivedli vy. Každá společnost má jiný počet takových pater (či řádů), ale u všech odměna s každým patrem klesá. Těm, které jste přivedli, se jejich odměna o vaše bonusy samozřejmě nesnižuje. Výplatní hranice je najednou mnohem blíž.
Problém nastane v momentě, kdy nemáte koho do programu zapojit. Nejen, že klikat sám za sebe je nesmírně zdlouhavé, ale pokud po určité době (měsíc) žádného člena nepřivedete, společnost vám za trest začne odměnu snižovat. Musíte tedy do programu pravidelně zapojovat nové lidi, abyste vůbec dosáhli na minimální částku. A musíte zapojit opravdu hodně lidí (desítky), abyste si vydělali alespoň stovku či dvě měsíčně. A lidé, které zapojíte, záhy přijdou na to, že pokud nezapojí další, nic si nevydělají, přestanou klikat a vy musíte shánět další.
Jde to, ale dře to…
To je důvod, proč na serverech, kde hledáte práci, nacházíte tolik inzerátů právě na klikačky. Mnohokrát i několik odkazů na jeden server od různých lidí. Lidé se snaží pod sebe dostat co nejvíce dalších, aby klikačka skutečně byla přivýdělkem. Pokud byste ovšem dokázali najít armádu lidí, kteří vám budou klikat, pak vám skutečně budou na účet chodit peníze „za nic“.
Nemohu nezmínit Google, který také platí za klikání na reklamy. Musíte však vytvořit stránku, kde dovolíte Googlu inzerovat a nesmíte si na reklamy klikat sami, ale to už je na samostatný článek.