Jde o individualizovanou nabídku müsli a cereálních produktů, kdy si buď sami vybíráte z připravených směsí anebo si díky jednoduché a zábavné aplikaci namícháte svoje müsli podle vlastního gusta. A co víc, nejen při pročítání webových stránek Mixit.cz, ale i při komunikaci přes Facebookové stránky, máte pocit, že by pro vás – zákazníka pánové Martin a Tomáš udělali cokoliv.
V červenci roku 2012 odvysílala Česká televize epizodu pořadu Den D, v němž že podnikatelé snaží získat investory pro své nápady. O zájem investorů se tehdy ucházeli i dva spolužáci z pražské pobočky španělské manažerské školy ESM Martin Wallner a Tomáš Huber, pro svůj projekt nabídky dostali, rozhodli se je však v zájmu zachování autonomie konceptu odmítnout a poradit si sami. A podle jejich slov se podnikání za ta dvě uplynulá léta daří dobře i bez investorů. Přinášíme Vám exkluzivní rozhovor se zakladateli konceptu Mixit.cz, kteří se s námi podělili o radosti i strasti svého podnikání.
Toužili jste od počátku po vlastním podnikání nebo jste k tomuto kroku sbírali odvahu?
Toužili jsme podnikat v něčem kreativním a novém, chtěli jsme realizovat našeho podnikatelského ducha a při tom se bavit. Odvahu jsme nějak nepotřebovali sbírat, byli jsme zvědaví, zda to klapne a snažili se minimalizovat rizika.
Jak dlouho jste hledali díru na trhu?
Nebylo to cílené hledání. Koncepce, na jaké funguje Mixit, vznikla o 3 roky dříve na mnohem vyspělejším trhu v zahraničí a nás zaujala. Pořádně jsme se zamysleli a řekli si, že to zkusíme zkrátka také, že toto tady chybělo, a pokud má přijít prodej individualizovaných potravin přes internet, budeme my ta první vlaštovka.
Vzpomeňte prosím na začátky vašeho podnikání.
Začínali jsme sami dva. Dát koncept dohromady trvalo skoro rok, Martin hledal dodavatele a psal texty na web, Tomáš řešil samotný web, grafiku. Před spuštěním jsme svépomocí připravili (tehdy velmi malou) provozovnu na potravinářskou výrobu, a jakmile se prodej rozjel, Martin míchal a Tomáš balil balíky. Bylo to velmi náročné, růst pozvolný a budoucnost nejistá. I když počet objednávek rostl, ekonomická stránka podnikání byla mizerná, netušili jsme nic o marketingu v praxi.
Odkud pochází váš vstupní kapitál a prozradíte, po jak dlouhé době si na sebe podnikání začalo vydělávat samo?
Kapitál pochází z rodinných zdrojů, čerpáme jej prakticky dodnes, je-li třeba. Jinak si ale na sebe projekt vydělává asi od roku a půl věku a i růst je z největší části financován cash flow. Investoři mají o náš projekt zájem, po několika vyjednáváních jsme se ale vždy rozhodli, že se pokusíme o další růst organicky a naprosto nezávisle.
Co pro vás bylo největší překážkou v počátcích v podnikání?
Nevěděli jsme, jak o sobě dát vědět, který marketingový kanál je ten správný a efektivní. Ani jeden z nás předtím e-shop neprovozoval, nastavování procesů a optimalizace je tedy jedna z každodenních činností, na kterých závisí kontinuita našeho odbytu a uspokojování zákazníka. Zlomem bylo i přijetí prvního zaměstnance a postupný přechod na řízení lidských zdrojů.
Zakládáte si na osobním přístupu k zákazníkovi, jak se vám daří tuto prioritu naplňovat?
Osobní přístup je alfou a omegou našeho konceptu, považujeme jej za hlavní přidanou hodnotu. Máme dobře nastavenou podporu zákazníkovi – dovolá se nám, dopíše se nám, dočká se rady, pomoci a vyřešení jakéhokoliv problému s objednávkou. Stálé zákazníky jsme získávali ode dne spuštění, většina objedná při první návštěvě a většina objednává opakovaně.
Máte v hlavě nějaký nový koncept?
Na nepříbuzné projekty není čas, výzev je v rámci Mixitu mnoho a jde jen o naše manažerské kapacity, abychom je zvládli využít. Samozřejmě nic se nesmí přehánět a přepálit, roztříštěnost zájmů vede mnohdy ke katastrofě, věci se mohou vymknout z ruky ze dne na den.
Co pro vás bylo tou hnací silou, která vás motivovala k pohybu vpřed?
Zájem a ohlas zákazníků. I když jsme měli pocit, že se nikdy nedostaneme do černých čísel, ten ohlas nám dával pocit, že děláme něco správného, o co je zájem a co bude mít delší životnost.
Jaký vlastně máte vy sami vztah k müsli? Změnil se případně v průběhu vašeho podnikání?
Náš vztah se samozřejmě změnil. Dříve jsme byli nárazoví konzumenti, nyní je to pro nás srdcová záležitost. Nepřejídáme se jím, mohlo by dojít ke ztrátě objektivity při neustálém ochutnávání, testování a vyvíjení.
A nakonec: co byste vzkázali studentům nebo čerstvým absolventům před váhavým vstupem do pracovního života?
Prostředí je dravé, konkurence obrovská, a jakmile se odstaví úspěch, objeví se tací, kteří jej budou chtít napodobit nebo zastavit. Je třeba nenechat se odradit počátečními neúspěchy stejně jako později závistivci.