Vystudovala speciální andragogiku na Masarykově univerzitě, avšak už její první zaměstnání, kam nastoupila ihned po škole, dokazuje, že se svému oboru nevěnuje. Tereza Trnavská využila své dobré angličtiny a pedagogického vzdělání a šla učit na střední školu. U studentů si mladá kantorka sjednala pořádek rychle. Když se objevily nemístné poznámky, přinesla do hodiny anglický text o sexuálním obtěžování.
Co dělají vaši spolužáci z oboru?
Každý něco jiného. Někdo šel dál studovat, někdo šel dělat do sociálních služeb. Jedna spolužačka vede vzdělávací kurzy na úřadu práce.
roč jste šla učit?
Jako vysokoškolskému absolventovi se mi nechtělo jít pracovat za třináct tisíc korun hrubého do sociálních služeb. Navíc je to psychicky náročná práce.
Proto jste hledala i v jiných oblastech?
Rozeslala jsem do různých škol a institucí životopis. Hledala jsem práci nejen ve školství, ale také v sociálních službách. Chtěla jsem pracovat ve svém rodišti, tedy v malém městě, proto jsem se nemohla upnout na jednoho zaměstnavatele. Navíc jsem to zkoušela i v Brně. Z několika míst mi odpověděli, že právě propouštějí. Nakonec se mi naskytla možnost jít učit angličtinu, protože už při vysoké škole jsem měla hodiny v jazykové škole a vedla také soukromé doučování.
Při studiu jste tedy již získávala praxi. Jak jste se dostala k učení angličtiny?
Angličtina mě vždycky bavila. Zjistila jsem, že doučování angličtiny je dobře placená brigáda. Proto jsem začala doučovat začátečníky a zdokonalovat se v angličtině.
Jak dlouhou dobu trvalo najít absolventské zaměstnání?
Začala jsem asi čtyři měsíce před absolutoriem. Nechtěla jsem nic nechat náhodě.
Co se dělo po rozeslání životopisů?
Dostala jsem nabídku ze dvou základních škol a ze dvou středních. O angličtinářky na malém městě byl boj.
Podstoupila jste výběrové řízení? Co zaměstnavatele zajímalo?
Doslova ne. Setkala jsem se s ředitelem školy, kterou jsem si zvolila. Pobavil se o mé praxi a také mě upozornil na to, že podmínkou nástupu do pracovního procesu je dokončení pedagogické fakulty a certifikát z angličtiny.
Podle čeho jste se rozhodovala?
Vybírala jsem si jednak podle prestiže školy a jednak podle toho, co jsem vy-studovala. Andragogika je vzdělávání dospělých, proto jsem volila spíše mezi středními školami.
Jaké to je učit?
Výuka angličtiny je interaktivní, proto nemusím celou hodinu přednášet, ale je těžké ustát nezájem některých studentů. Veliká výhoda střední školy je, že už je to příprava na povolání. Základní škola je ze zákona povinná, proto toho učitel moc nezmůže a i s extra problémovými žáky musí vyjít. Pokud mám na střední s někým problémy, tak ho můžu i nechat opustit školu.
Už jste nechala někoho propadnout?
Ano, už dva studenty. Dívku a chlapce. Měli průměr známek horší než 4,5. Navíc my se nemusíme řídit průměrem známek. Hodnotím podle toho, jak se studenti chovají v hodinách, jak jsou aktivní a svědomití. Středoškolské vzdělání prostě nejde dát každému.
Jaké to je učit jen o několik málo let mladší lidi?
Od začátku jsem měla hlavně prváky nebo druháky. Ale i tak jsem se setkala s různými nemístnými poznámkami. Řešila jsem to tak, že jsem jim přinesla anglický text o sexuálním obtěžování, probrali jsme si to a byl klid. Ale předcházelo tomu i několik poznámek.
Co pro vás bylo na začátku nejhorší?
Nejhorší je získat si autoritu ve třídě, kterou jsem přebrala po někom jiném. Ve třídě, kde se učitelé střídají, to ve studentech budí dojem, že angličtina není důležitá, a berou ji na lehkou váhu.
Co vás na vašem prvním zaměstnání nejvíce překvapilo?
Udivilo mě, že musím být o letních prázdninách na úřadu práce a také nesoudnost některých slabších studentů.
Jaký by měl být učitel?
Někdo, kdo má trpělivost a kdo není nijak materiálně založen, protože jeho činnost nemá vždy hmatatelné výsledky. Co se týče ale platu a dovolených, tak může být velmi spokojen. Hlavně absolvent s odpovídajícím zaměstnáním je na tom platově dobře v porovnání s některými jinými obory.
VIZITKA
Mgr. Tereza Trnavská
učitel všeobecně vzdělávacích předmětů
VOŠ a SŠVZZ Třebíč
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Speciální andragogika
abs. 2010
bydliště Rokytnice nad Rokytnou (Třebíčsko)