Motivační dopis – stále nevíme, jak na něj

9. 3. 2016 | Externista
Rubrika: Personální rady, Rady | Doba čtení: 2,5 minuty

Známe to všichni. Najdeme úžasnou pracovní nabídku a jsme přesvědčeni o tom, že jsme tou pravou osobou, která by měla být přijata. Ale je tu zase ten stejný háček: musíme o tom přesvědčit personalistu – jak jinak než motivačním dopisem. I když jde o stokrát omílané téma, pořád nevíme, jak na něj. Napsali jsme stručnou „kuchařku“.

motivační dopis, chyby, jak napsat
motivační dopis, chyby, jak napsat

Sedíme u počítače, už nějakou tu chvilku zíráme do prázdného dokumentu ve wordu a nejsme takzvaně schopní chytit slinu. A to i přesto, že rad ohledně motivačního dopisu jsme slyšeli už asi milion. Nakoukněte do naší „kuchařky“!

Ingredience: počítač, chvilka klidu, dobrá nálada a odhodlání.
Postup přípravy:
 

Čím začít? Oslovením!

Oslovení bývá často dosti podceňovanou částí motivačního dopisu – představte si, že má výběrové řízení na starosti paní Nováčková, jejíž jméno je uvedeno na inzerátu. Proč začínat chladným „Dobrý den“, když můžete být osobnější a napsat „Vážená paní Nováčková“. Plusové body přece můžete sbírat už od začátku.
 

Po oslovení následuje důvod

Proč vlastně dopis píšete? Tedy vysvětlete, o jakou pozici se ucházíte a kde jste se o ní dozvěděli. Možná si teď říkáte: „Proč bych to dělal, když to píšu v předmětu emailu, proč bych zaplácával prostor evidentními záležitostmi, když jim to dojde?“ Omyl: dojít jim to sice může, ale personalista si materiály většinou tiskne a v případě, že běží více výběrových řízení najednou, životopisy a motivační dopisy se snadno někam zatoulají a je možné, že právě ten váš skončí někde, kde nemá. A když jste ten správný kandidát, je to přece vyloženě škoda.
 

Musíte se stručně představit

Nyní už je načase přistoupit ke klíčovému objektu motivačního dopisu (vám) a stručně se představit. A zkuste nebýt suchaři omezující se na „Jsem studentem Masarykovy univerzity“, ale připojte nějakou zajímavost o sobě. Tím se v očích personalisty změníte z jednoho z davu na někoho konkrétního, například „ten, co studoval v New Yorku“ nebo „ten, co vylezl na Matterhorn“. Daná zajímavost by samozřejmě měla alespoň nějak souviset s pozicí, o kterou se ucházíte, např. ten, co studoval v New Yorku, se uchází o pozici vyžadující perfektní angličtinu a horolezec o pozici horského průvodce. Další plusové body jsou na kontě.
 

Proč právě já?

V následující části musíte postihnout dvě důležité věci: proč já si vybírám právě tuto firmu a proč by si firma měla vybrat právě mě. A dejte pozor, často se stává, že spousta uchazečů jednu z nich vynechá. Zamyslete se a buďte upřímní: co vás na firmě zaujalo, proč chcete pracovat právě tam a co vám to přinese?

U sebe vyzdvihněte svoji konkurenční výhodu a potenciálnímu zaměstnavateli ukažte, že jste ten pravý kandidát. A to je právě obvykle ten největší oříšek. Honí se vám hlavou myšlenky typu „No jo, ale jak to udělat, aby to nebyly totální kecy?“ Držte se pravidla informace + důkaz, tedy cokoliv o sobě napíšete, podložte konkrétní skutečností. Pište tvrdá fakta, žádné vágní výlevy typu „Jsem komunikativní, flexibilní a cílevědomý“.
 

Nepodceňte závěr

Blížíme se do finiše! Hezky to shrňte, v posledním odstavci nevtíravě zmiňte, že se budete těšit na případné osobní setkání a nezapomeňte poděkovat za čas, který čtení personalista věnoval.
 
Kristýna Böhmová

Na podobné téma

Konec pracovního poměru: jak z kola ven

Investice do akcie. Jak na to a vyplatí se mi to?

Znalosti doženete, ale bez schopností to nejde

Univerzita má vlastní personální agenturu