Výběrové řízení, zejména když je jedno z prvních v životě, může působit stresujícím dojmem. Personalisté se shodují na tom, že někdy jsou kandidáti natolik zakřiknutí, že i odpovědi z nich musí páčit. Z takových často otázky nedostanou. Na druhou stanu jsou i „přemotivovaní“ či ostřílení uchazeči, kteří se zase neváhají zeptat na cokoli. Nezřídka je zajímají věci, které je ve finále vyloučí z výběrového řízení.
Nenabádáme k pokrytectví, ale k taktizaci
Již mnohokrát jsme se přesvědčili, že přetvařovat se a lhát u pohovoru není ta dobrá cesta ke štěstí. Možná uspějete u výběrového řízení, ale na vyhrané pracovní pozici budete nešťastní. To ale neznamená, že v klání o toto místo, tedy u pohovoru, hned všechno začnete bez otálení řešit. Taktizujte. Nevyptejte se hned na všechno, co vás opravdu zajímá, ale nechte si to až k vyjednávání nad smlouvou. Oslovení personalisté se nám svěřili s tím, co na ně hned ve výběrovém řízení nepůsobí dobře. „Není špatně, když se kandidát zajímá o ty pro něj důležité věci, jako je plat, pracovní doba, přesčasy a benefity. Někdy to ale nevyzní dobře v situaci, když ještě nemají pracovní místo jisté a už se zajímají o takovéto věci. Doporučuji vyčkat s nimi na vhodnější dobu,“ radí kariérní konzultantka Eva Davidová.
Vhodným dotazem vystoupíte z řady
Podle ředitele brněnské personální agentury
Sodat Martina Plášila je kladení otázek ze strany kandidáta vítaným vybočením ze standardu. Po mnohačetném výběrovém řízení jsou podle něj kandidáti takřka stejní. „Na podzim u nás kandidátka v polovině pohovoru vytáhla poznámkový blok a s nadšením nám oznámila, že jestli na ni už nic nemáme, tak že si připravila pohovor pro nás. A začala nás zpovídat z připravených otázek. Tuto kandidátku jsme rovnou přijali,“ prozradil Martin Plášil.
Projevte zájem. Být iniciativní nevadí
Personalisté rádi vidí, když jste iniciativní a ptáte se na to, co vás zajímá. „Dobrá otázka je ta, kdy se kandidát ptá na upřesnění pozice. Jde o dotazy na pracovní náplň či zaškolení. Je vidět, že má opravdu zájem se o práci něco dozvědět a záleží mu na tom, jakou práci bude dělat,“ prozradila specialistka náborů v
České pojišťovně Alice Hrubá. Zájem o firmu vítá i Dagmar Šperková z firmy
MediaCall. „Vhodné otázky kandidátů mohou být například k činnosti společnosti, kde se ucházejí o práci. K věci je samozřejmě i konkretizování samotné náplně práce, kdy uchazeč projevuje zájem o jasnou představu své možné budoucí činnosti či zjišťování uplatnění své vlastní možné kreativity či zkušeností,“ shrnula Dagmar Šperková.
Podle manažerky HR operativy ve společnosti Automotive Lighting Jany Vítů jsou správné všechny otázky týkající se zájmu o firmu, pracovního týmu i nadřízeného. „Pozitivně hodnotíme zájem o další vzdělávání. Je dobré, pokud se kandidát zajímá o kurzy a vzdělávací programy, které ho čekají. Především proto, že je tak zřejmý zájem uchazeče o firmu, je připraven, přemýšlí dopředu, je zde potenciál dlouhodobé spolupráce a vypovídá to o jeho zodpovědnosti, spolehlivosti a profesionalitě,“ shrnula Jana Vítů.
Která otázka je faux pas u pohovoru?
„Absolvent, který řádově rok nemá práci, se mě zeptal, jestli tomu rozuměl dobře, že se může stát, že by na Vánoce musel do práce? Podotýkám na jednu směnu a měl by za ni volno v pracovním týdnu. A že to je dost složité, protože to je zvyklý být s rodinou a mít volno.
Alice Hrubá, specialista náboru v České pojišťovně
„Jedna uchazečka nám řekla, že pokud nemáme problém, tak odejde od stávajícího zaměstnavatele ze dne na den nehledě na smlouvu. Co na to lze říci… Důvěru si prostě nezískala…
Martin Plášil, ředitel brněnské personální agentury Sodat
„Nevhodné jsou dotazy na konci pohovoru, jak uchazeče hodnotíme. Zkrátka když chce znát okamžitou zpětnou vazbu.
Jana Vítů, manažerka HR operativy ve společnosti Automotive Lighting
„Jde o otázky, které nesvědčí zrovna o velkém zájmu o danou pozici. Uchazeč by měl vynechat otázky typu: „Můžu u vás dělat i něco jiného, když mě práce přestane bavit?“
Dagmar Šperková, personalistka ve společnosti MediaCall