/Speciál: STÁŽE STUDENTŮ MU/ Každý se sedmi bakalářských oborů na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně nabízí studentům alespoň jeden semestr, v němž se chopí vlastní praktické výuky. Praxe nemine studenty na bakalářských i magisterských stupních studia. V tomto článku se zaměříme na praxi trenérů, animátorů sportovních aktivit a studentů oboru Regenerace a výživa ve sportu.
Zaměstnavatel: Vidím, že máte zájem o pracovní místo v naší firmě? Žadatel: Ano, velmi mě tato příležitost láká. Zaměstnavatel: A jakou máte praxi v oboru? Žadatel: No, doposud vlastně žádnou... Zaměstnavatel: Ehm, tak my se vám ozveme!
To je věrohodný dialog vysokoškolského absolventa ucházejícího se o zaměstnání. Jak jistě tušíte, personalista či kdokoliv jiný dohlížející na výběrové řízení už se většinou neozve. Proto je velmi důležité, aby se studenti připravovali na budoucí profesi různými pracovními stážemi už během školy. Základ tvoří praxe, které jsou součástí povinných předmětů. A na Fakultě sportovních studií je nabízí všech sedm bakalářských oborů, pokračují také v navazujícím magisterském studiu.
Nejnabitější praktickou výuku (což není přesné označení, protože na FSpS je ve všech vyučovaných sportech požadovaná aktivní účast) vyžaduje obor Trenérství (T). Ze šesti semestrů je praxí protkáno hned pět. „Praxe je strašně důležitá, získáte obrovské zkušenosti a zažijete situace, které vás do budoucna posílí. Nebyla úplně s přehledem, zpočátku jsem nevěděl, co si můžu dovolit. Na střední průmyslovce jsem už v první hodině narazil na kluka, kterého bych nejraději vyhodil. Neznal jsem prostředí a netušil, jak se zachovat. Učitel mi pak řekl, že jsem ho klidně mohl vyrazit,“ vzpomíná s úsměvem absolvent magisterského studia Petr Vaníček.
Trenéři si už od druhého semestru vybírají Specializaci I podle odvětví, jemuž se chtějí věnovat. V menu se nachází fotbal, volejbal, plavání, cyklistika, box, lyžování, atletika a mnoho dalších. Na jaře absolvují trenéři dvě hodiny týdně, Specializace II pokračuje stejnou normou na podzim. Na seminářích doplněných cvičeními si osvojují tréninkové jednotky různých věkových kategorií nebo didaktické formy tréninkového procesu.
Další dva semestry už patří Trenérsko-metodické praxi I a II, kde se nejprve dvě hodiny týdně seznamují s vedením přípravek či mladších žáků ve sportovních oddílech. Ve „dvojce“ už následují starší žáci, dorostenci či junioři pod dohledem renomovaných koučů. Třetinu praxe zabírá hospitace, zbytek výuka. Celý cyklus uzavírá Specializace III. „Když je někdo zvyklý trénovat, hodiny se vedou snáze. Vše ovlivňuje dohled trenéra či pedagoga, vedení podle vlastního způsobu funguje mnohdy lépe,“ doplňuje Vaníček.
U oboru zůstal i po škole, zastupuje společnost Teva se sportovním vybavením a donedávna trénoval fotbalový klub v krajské soutěži. „Zkušenosti z praxe se mi potvrdily v práci. Když jsem zaučoval kolegyni, ptali se mě, zda nemám pedagogické vzdělání. Nějaký vliv na mé vyjadřovací schopnosti ta výuka měla,“ ušklíbne se Vaníček.
Učitelský obor Animátor sportovních aktivit (ASAK) přichystal studentům praktický křest ohněm až v pátém semestru, kde číhá Úvodní praxe průběžná. Po šesti náslechových hodinách následuje sedm jednotek ve vlastní režii. „Praxi jsem si bez námitek odbyla ve volnočasovém kroužku základní školy, vedla jsem volejbalové družstvo. Holky jsem znala ze soustředění a volejbal hraju, takže v mém případě nešlo o nic oficiálního nebo dokonce obtížného. Většina lidí volila praxe, kde už někdy byla nebo znala kompetentní osoby,“ přidává recept absolventka učitelství a žurnalistiky Jana Stará.
Poslední dva semestry se nevyhnou konfrontaci s mimoškolním prostředím ani posluchači oboru Regenerace a výživa ve sportu (RVS). V předmětu Průběžná praxe dostávají na výběr mezi zařízeními zaměřenými na regeneraci a na výživu. V Průběžné praxi II už se do osmi hodin zapojují aktivně. „Nejprve jsme měli tradičně náslechové hodiny, pak jsme museli něco dělat. Já jsem u této příležitosti splnila praxi coby rozhodčí při olympijské kvalifikaci v badmintonu,“ popisuje netradiční možnost plnění absolventka magisterského studia Kristýna Galová.
V brněnském Institutu kompliment nyní nabízí praxi svým následovníkům na fakultě. „Děláme výživové poradenství a studenti sportovky se zde dozví základy našeho odvětví, poznávají práci s klienty,“ doplňuje Galová. „Většina z nás dělala někde v masérských salonech, mně škola například uznala praxi z trénování reprezentačního týmu v páce,“ nechá se slyšet další absolvent regenerace Petr Kazda.