Klasický pracovní pohovor trvá zhruba hodinu a probíhá formou interview. Personalista vám bude klást různorodé otázky, aby zjistil, zda jste vhodným kandidátem na vybranou pozici. Personalisté k tomu používají různé typy interview. U některých výběrových řízení se pracovní pohovor může protáhnout i na několik hodin (assessment centrum) nebo se postupuje do několika kol (kombinace klasického pohovoru s pohovorem v angličtině přes skype), než si zaměstnavatel vybere.
Typy pracovního pohovoru
Jako absolventi se nejčastěji setkáte se čtyřmi typy interview, a to klasickým typem pracovního pohovoru, assessment centrum, pracovním pohovorem po skypu nebo telefonu a s odborným interview. První dojem neuděláte dvakrát a proto je příprava na pracovní pohovor stejně důležitá, jako když se připravujete na zkoušku. Prostě chcete uspět. O tom, co vás čeká na takových pracovních pohovorech, si přečtěte zde.
Jak vypadat na pracovním pohovoru
První, na co je vždy třeba dbát za každého počastí, je včasný příchod ve smluvenou dobu. Cestu na pracovní pohovor si vždy naplánujte tak, abyste i v případě komplikací dorazili alespoň 10 minut před začátkem. Nemusíte se na poprvé trefit do správných dveří recepce a někdy uběhnou minuty, než se správně zorientujete a dorazíte na správné místo. Nepodceňujte také význam vhodného oblečení, protože ještě předtím, než začnete mluvit o svých zkušenostech a dovednostech, si o vás personalista již udělá obrázek. Nemusíte si zrovna obléknout sako od Armaniho, ale nic nezkazíte dobře padnoucím oblekem. Pokud se hlásíte na pracovní pozici, která má do business formy daleko, můžete se zeptat personalisty, zda si můžete vzít džíny z tmavého denimu a košili. U žen platí spíše přiměřená elegance ve výběru decentního parfému a make-upu, výšce podpadků a výběru punčoch k sukni. A hlavně nezapomínejte na to nejdůležitější, a to slušné chování. Během pohovoru by neměl zvonit telefon nebo kuňkat FB Messenger. Úsměv je v dobré společnosti samozřejmostí a vy chcete vypadat dobře. Pozdravit je nutnost stejně jako správné podání ruky. Ačkoliv se to nezdá, tak o tom, jestli budete, nebo nebudete přijati, rozhodne v konečném důsledku ona kouzelná věc s názvem chemie. O tom, jak funguje chemie na pracovním pohovoru, se dozvíte zde.
Jak se připravit na pracovní pohovor
U absolventů personalisté nejčastěji zjišťují jejich pracovitost. Pokud řeknete, že jste 5 let v kuse jen studovali a to bylo všechno, odporoučíte se rovnou domů. Musíte si připravit monolog o tom, co umíte, co jste se naučili a co jste si kdy vyzkoušeli, protože to je přece vaší motivací, proč chcete pracovat právě na nabízené pozici a získat zkušenosti. Jelikož máte juniorské zkušenosti, personalisté si vás budou testovat tak, aby zjistili vaši ochotu pracovat, snahu učit se novým věcem, váš přístup k zadaným úkolům, zda se bojíte práce v rámci plnění termínů, nebo jestli vás jenom zajímá, kolik peněz dostanete za přesčasy. Nesmíte také zapomínat, že musíte mít přehled o tom, co firma dělá a čím se zabývá. Další vychytávky, tipy a rady jak uspět na pracovním pohovoru naleznete zde.