Poradci ve Spotřebitel.net poradí nejen s reklamací bot

14. 3. 2012 | Magdaléna Daňková
Rubrika: Zaměstnání, Práce | Doba čtení: 2,5 minuty

Jak se netopit v dluzích, na co mám jako spotřebitel právo, jak vyřešit problémy se svým telefonním operátorem. To je skromný výčet otázek, které denně řeší právní poradci v pražském občanském sdružení Spotřebitel.net. Jen od začátku roku, dle slov ředitelky, poradci odpověděli již na bezmála šest set dotazů. Jak potvrzují samotní poradci, rozhodně se nejedná o stereotypní práci.

spotřebitel, spotrebitel.net, ochrana spotřebitele
spotřebitel, spotrebitel.net, ochrana spotřebitele

Sdružení vzniklo před dvěma lety v březnu. „Spotřebitelskou organizaci jsme se rozhodli založit s ohledem na to, že spotřebitelé podle nás nejsou dostatečně informováni o svých právech. V Praze navíc podobná organizace nefunguje,“ uvedla Ylona Skálová, ředitelka sdružení.

Hlavní náplní jejich práce je vedle zmiňovaného poradenství, které je poskytováno zdarma, prostřednictvím telefonické, emailové či osobní komunikace, také mimosoudní řešení sporů. „Snažíme se především o prevenci problémů skrze semináře, které pořádáme na různých místech, například školách, v domovech důchodců či dětských domovech,“ vyjmenoval právní poradce, Ondřej Daněk.

Reklamace zboží není legrace

V současné době zde pracuje sedmnáct lidí, z toho tři jsou studující praktikanti. Právník Miroslav Huml působí v organizaci od začátku. „Spotřebitelskému právu se věnuji od svého pobytu v Německu v rámci programu Erasmus, při studiu na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Cizincům bylo doporučeno, aby si zapsali předmět, který se týkal právě spotřebitelského práva, a to pro jeho jednoduchost. Zaujalo mne, když vyučující řekl, že většina soudních sporů v Německu se týká práva spotřebitelů. Po návratu do Čech jsem se rozhodl, že u této sféry práva zůstanu, protože mi přišla zajímavá a do té doby jsem o ni nic nevěděl. Ačkoliv jsem teoreticky uměl zrušit s.r.o., netušil jsem, jak vyreklamovat boty,“ řekl.

Jaká je práce poradců

Reklamace vadného zboží je však pouze zlomek problémů, které poradci řeší. Kromě podávání insolvenčních návrhů, nebo radám, jak se vymanit z dluhové pasti, občas poradci řeší také bizarní případy. „Měli jsme tady případ asi osmdesátiletého pána, který se rozvedl se svou o pět let mladší ženou, ale po rozvodu žili společně ve dvoupokojovém bytě. Žena ve svém pokoji neměla skříň a tak schovávala věci ve skříni svého exmanžela. Ten se však žalobou domáhal vyklizení skříně. Marně, nárok zamítl jak okresní, tak krajský soud. Ačkoliv mu hrozila exekuce majetku za neplacení soudních výloh, obrátil se na naší poradnu s prosbou o dovolání k Nejvyššímu soudu, “ popsal historku Daněk.

Jak dodává Huml, práce v takovémto sdružení rozhodně není stereotypní jako v jiných advokátních kancelářích. „Člověk alespoň vidí výsledky své práce a má dobrý pocit z toho, že někomu pomohl,“ uzavřel.

Více informací o sdružení najdete na spotrebitel.net.

Na podobné téma

Farmářka roku v ekozemědělství dosáhla nejvyšších met

To nejhorší je průvodkyně s monotónním hlasem

Pro medika není problém najít práci

Stáž v  Lesensky.cz se změnila na poloviční úvazek