Poslankyně řeší v unii nezaměstnanost mladých

1. 11. 2013 | Adéla Beranová
Rubrika: Zaměstnání, Práce

Nezaměstnanost mezi mladými lidmi ve věku do pětadvaceti let dosáhla letos 23,5 %. Slovenská poslankyně v Evropském parlamentu Katarína Neveďalová vidí řešení ve spolupráci mezi podniky a školami a ve větší podpoře neformálního vzdělávání, například formou stáží a dobrovolnické činnosti.


0961 Nevedalova europarl.europa.euVzdělávaní v Evropské unii neodráží požadavky pracovního trhu. S tímto odvážným tvrzením předstoupila sociálně demokratická poslankyně Katarína Neveďalová před Evropský parlament. „Je nutné, aby se mladí lidé, když jdou studovat, zamysleli nad tím, co s tím svým studiem mohou reálně dělat,“ tvrdí.
V březnu letošního roku dosáhla nezaměstnanost mladých lidí přes třiadvacet procent. Zároveň přitom bylo více než dva miliony pracovních míst, které se nedařilo obsadit. Důvodem je, že potřeby současného trhu práce jsou v nepoměru k možnostem, které nabízejí vzdělávací instituce. Největší poptávka je po lidech s přírodovědným, technologickým, inženýrským a matematickým vzděláním. Nedostatek pracovníků je ale také ve zdravotnictví, kde chybí především lékaři, farmaceuti a zdravotní sestry. O moc lépe na tom není ale ani finančnictví, kde chybí odborníci v podnikové sféře, jako jsou například účetní.

Pro staré lidi nebudeme mít dost sester, chybět budou i IT specialisté

„Mluvíme také o stárnutí populace, ale nikdo se nezabývá tím, že bude potřeba pečovat o staré lidi. Budou nám chybět lékaři a zdravotní sestry," říká členka výboru pro kulturu a vzdělávání Katarína Neveďalová. „Víme například, že za dva roky budeme v unii potřebovat přibližně milion pracovníků v oblasti informačních technologií, ale ti lidé momentálně ve školách nejsou," dodává.

Firmy a školy by měly spolupracovat

Poslankyně přichází s návrhy několika změn. V první řadě by se podle ní měla obrátit pozornost ke kritickému rozporu mezi představami studentů o ideálním povolání a trhem práce, který potřebuje kvalifikované zaměstnance. Neveďalová ve svém návrhu podporuje duální systém, kdy škola spolupracuje s nějakým podnikem, kam studenti chodí na praxi. Některé firmy už rovnou školí i učitele odborných předmětů, aby mohli nové zručnosti předávat studentům. Taková forma partnerství mezi univerzitami a podniky a učení založené na pracovní činnosti by mohlo mladým lidem zásadním způsobem pomoct.

0961 Nevedalova europarl.europa.eu

Druhým důležitým návrhem je větší podpora neformálního učení a působení v mládežnických organizacích, které by mělo doplňovat formální vzdělávání. „Kvalitní stáže, učňovská příprava a dobrovolnická činnost by měly být uznány jako nástroje, díky nimž se vytvářejí spojnice mezi studentským životem a trhem práce,“ myslí si slovenská politička. Pracovní zkušenosti podle ní pomáhají mladým lidem, aby si osvojili dovednosti, které potřebují při přechodu do zaměstnání. Mezi nimi jsou například individuální osobnostní schopnosti, kritické myšlení, týmová práce, řešení problémů, komunikace nebo sebedůvěra, iniciativnost a schopnost vést druhé lidi.

Na podobné téma

Jak si založit živnost

Nejen studiem živ je medik. Co dělá při učení?

Švarcsystém IV: Existují legální možnosti

Vyšší vzdělání bylo na obtíž