Mnoho lidí (a překvapivě i poměrně dost firem) spoléhá jenom na Facebook, resp. myslí si, že profil na této sociální síti stačí ke kariérnímu či komerčnímu úspěchu. To je však dosti sporné, a to z více důvodů. Právě všudypřítomnost Facebooku a skutečnost, že 99 procent jeho obsahu tvoří naprosto zbytečný balast, začíná vést paradoxně k tomu, že Facebook pozbývá relevanci, resp. jeho obsahu se v těch skutečně vážných věcech přestává věnovat pozornost. Kromě toho platí, že Facebook může být někdy docela nebezpečný.
Proč nemít Facebook
V této sociální síti je totiž skoro všechno propojené různými procesy a algoritmy, o nichž jako uživatel mnohdy nemáte tušení. Divíte se, že vám Facebook tak často „sám“ nabízí lidi a věci, jež vás zajímají? Divíte se, že váš obličej byl rozpoznán na fotografii z nějaké události? Stejně tak by se mohl divit zaměstnavatel či zákazník, kterému by Facebook o vás mohl povědět i to, co byste mu na sebe opravdu, ale opravdu povědět nechtěli.
Proto existuje hodně lidí (včetně mě), kteří profil na Facebooku nemají, a to nejen kvůli tomu, že jej považují za zbytečný, ale také kvůli tomu, že by nad informacemi o sobě zkrátka neměli kontrolu. Jestliže existuje nějaká opravdu seriózní a užitečná sociální síť, je to LinkedIn, která se zaměřuje na studium, zaměstnání a vědu, prostě na kariéru. Dobře zpracovaný profil na této síti byste do svého on-line image určitě zařadit měli.
Proto existuje hodně lidí (včetně mě), kteří profil na Facebooku nemají, a to nejen kvůli tomu, že jej považují za zbytečný, ale také kvůli tomu, že by nad informacemi o sobě zkrátka neměli kontrolu. Jestliže existuje nějaká opravdu seriózní a užitečná sociální síť, je to LinkedIn, která se zaměřuje na studium, zaměstnání a vědu, prostě na kariéru. Dobře zpracovaný profil na této síti byste do svého on-line image určitě zařadit měli.
Vlastní webové stránky mají smysl
Pokud ale chcete něco, co o vás vypoví přesně to, co chcete, a nad čím budete mít kontrolu, je rozhodně na místě si vytvořit vlastní webové stránky. Možností je dnes obrovská spousta, a to i bezplatných. Někomu vyhovuje vytvoření webu „na zelené louce“ (pro to je ideální zařídit si účet třeba na Webzdarna.cz), kdežto jiný dá přednost blogu s redakčním systémem (takový se dá udělat třeba přes Blog.cz nebo Blogspot.com). V každém případě to chce čas a námahu, jež se ale ve výsledku může mnohonásobně vyplatit.
Konkrétní provedení vlastního webu pak už záleží na tom, na koho a jak hodláte působit. Je-li předmětem vaší činnosti „konzervativní“ obor typu účetnictví, budou asi vaše stránky vypadat jinak než blog avantgardního designéra. Každopádně někam umístěte životopis s referencemi, kontakty a dalšími údaji, které zajímají ty, kdo vám mohou dát práci. Současně si však dávejte pozor na některé citlivé údaje. E-mailovou adresu nebo Skype určitě ano, ovšem dobře zvažte, jestli předhodíte globální Síti třeba svoje telefonní číslo.
Hlídejte si soukromí
S tím souvisí i poslední rada. Hlídejte si soukromí. Klidně si vytvořte „síťovou identitu“, která bude (samozřejmě pod přezdívkou) sloužit pro vaše aktivity tam, kde nechcete nechat „stopu“ vedoucí k vašim oficiálním profilům a stránkám. (Divili byste se, ale existují lidé, kteří působí pod vlastním jménem třeba i na stránkách s pornem!) Nezapomeňte, že co se jednou objeví na internetu, to se pak těžko odstraňuje. Nějaká drobnost může vaši kariéru raketově urychlit, ale třeba taky nadobro zničit. Vždycky to záleží na vás.