Postřehy ze studentského podnikání

Ne všichni studenti a absolventi hledají práci. Ti odvážnější zkoušejí podnikat na vlastní pěst. Přinášíme vám rozhovor s jedním z těchto mladých podnikatelů. Petr Sopuch, absolvent Právnické fakulty a Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, představuje svůj projekt a popisuje některé své dosavadní zkušenosti a postřehy.


Co je předmětem tvého podnikání?
Agentura Somti byla založena v polovině roku 2012. Předmětem podnikání je zajišťování hlídání dětí, doučování a pomocných prací v domácnosti, jako je běžný úklid, žehlení, ale také například venčení pejsků. Jde také o třeba zajištění sportovních kroužků.
 
Zajišťování sportovních kroužků? To zní zajímavě. Poskytujete nějaké konkrétní sporty?
Sportovní aktivity jsou novinkou, která jako projekt odstartovala v únoru 2014. Podařilo se nám získat dotaci v rámci programu Mládež v akci, jednoho z programů Evropské unie zaměřených na volnočasové aktivity. Účast v tomto dotačním programu mohu jen doporučit, neboť se jedná o formálně jednodušší cestu si takovou činnost za finanční podpory Evropské unie vyzkoušet. Dali jsme si za úkol zavést na Moravě relativně neznámý sport Kin-ball. Jedná se o kanadský kolektivní bezkontaktní míčový sport, který se vyznačuje velkou schopností eliminovat výkonnostní a věkové rozdíly.
 
Co tě vedlo k myšlence vlastního podnikání?
Především touha být pánem svého pracovního času. Chuť využít volný čas během studia tak, abych vybudoval něco do budoucna, chuť vyzkoušet možnosti a pobídky k podnikání. Zároveň jsem viděl místo na trhu. Věděl jsem, že lidé podobnou službu chtějí a potřebují.
 
A co konkurence?
Na trhu už jsou určití poskytovatelé, takže jsem měl i možnost vyzkoušet a zjistit, čím se mám odlišit a zda jsem toho schopen. Věřím, že každá investovaná koruna a minuta mého času může přinést dvojí zisk. Finanční a „zkušenostní“. A ten druhý, ač se to může zdát jako fráze, je k nezaplacení. Člověk pozná, jak jednat s úřady, bankami i klienty, naučí se fakturovat, vyjednávat si podmínky s dodavatelem a hlavně se naučí „nepředpokládat“. Z mého pohledu se u posledního uvedeného jedná o klíčovou metodu pro praktický život, ať zaměstnanecky či podnikatelský, ale též běžný nepracovní.

Foto: Archiv Petra SopuchaCo bylo nejtěžší ze začátku – sehnat kapitál, byrokracie nebo něco jiného?
Nejtěžší bylo překonání „bodu zvratu“ od nadšení pro věc k reálnému kontaktu a jednaní s partnery a klienty. Je poměrně snadné po přečtení inspirativního článku začít plánovat a počítat, ale je náročné „zvednout zadek“ a jít do společnosti se představit, někomu fyzicky zavolat. Potom to byla veškerá nutná registrační úřední činnost a povinnosti, ale dá se to s pomocí různých podnikatelských serverů zvládnout. I na úřadech jsou lidé poměrně příjemní, když sám mladý člověk přijde s určitou pokorou.
 
Co bys doporučil studentům nebo absolventům, kteří by chtěli začít podnikat?
Myšlenka samostatného podnikání je velmi sympatická, ale může být také zrádná. Je třeba velmi důkladně zvážit, jestli prvotní nadšení pro věc rychle nevyprchá, zda se jedná skutečně o životaschopnou myšlenku. Ne každý nápad je třeba ihned realizovat a bezhlavě do něj investovat. Nápady je třeba promyslet, naplánovat, konzultovat, teprve pak se s chutí pustit do práce. I potom se mohou objevit problémy, ale šance, že se podnikatel prosadí, je s takovou přípravou a poctivým přístupem velká a já v ní věřím. A povzbuzení na závěr? Buďme aktivní, vyplatí se to!
 
 
Vizitka:
Mgr. Bc. Petr Sopuch, absolvent PrF a ESF MU
zakladatel Agentury Somti
 

Na podobné téma

Nahlédněte do tajů Public relations

Hosteska na veletrhu: slušné peníze i puchýře

Nevěřila bych, že budu trenérkou plavání, říká studentka

Co dělají stážisté z Fakulty sociálních studií