Není naším záměrem psát velká obsáhlá témata. Trendem současné e-žurnalistiky je psát stručně, věcně, přehledně a neupovídaně. My se chceme zaměřovat na dílčí témata celku. Článek dělíme na odstavce a tvoříme ho "čtivějším" skrze foto a fotku.
Práce s tématem
Když si budete vymýšlet téma, snažte se ho rozložit na různé úseky a pište jen o jednom. Jinými slovy, některá témata mohou být obsáhlejší a zabírat hodně místa. Je zbytečné, abychom psali články delší než 3600 znaků, lidi by to nečetli. Ideální je rozsah zhruba na 2500 znaků. Můžeme ale téma rozsortýrovat do několika článků, které budeme postupně vydávat. Články lze potom propojit odkazy, takže kdo bude chtít o tématu obšírnější informace, snadno se k nim prokliká.
Příklad: Téma Jak napsat životopis nezpracujeme v jednom článku, ale můžeme to zpracovat následovně:
1/ Desatero správného životopisu
2/ Jaké složky má mít životopis
3/ Jak ho zpracovat graficky
4/ Jaké osobní údaje tam napsat
5/ Jak zpracovat oddíl vzdělání
6/ Praxe - alfa a omega CV
7/ Co napsat do CV, když jsem neměl zaměstnání
8/ Vyplácí se originalita v CV?
9/ Nejčastější chyby v CV
10/ Rozhovor s personalistou o CV
Skladba textu
1/ Titulek – do sedmi slov, obsahuje sloveso, obsahuje základní klíčové slovo (o čem článek převážně je? jaké slovo by měl účastník čtenář, aby našel váš článek?)
2/ Perex – musí být dlouhý do 250 znaků a měl by shrnout, o čem článek je, nezapomeňte na klíčová slova. Věcně ve dvou až třech jednoduchých větách shrňte, o čem článek je. Perex se zobrazuje na titulní straně a měl by čtenáře nalákat k přečtení článku a zároveň by měl informovat, o čem článek je.
3/ Lead - první odstavec článku, zahajuje téma, vtahuje do následujícího textu, délka není už striktně daná, ale doporučeno je kolem 400 znaků.
4/ Foto - do perexu prezerujeme foto na šířku. Foto může být pořízené přímo k tématu, nebo stažené z nějaké free fotobanky. U fotky musí být popisek a autor/zdroj fotografie.
5/ Text – ne moc upovídaný, svižný, ideálně kolem 2500 znaků (do 3600 znaků maximálně). Internetový čtenář není žádný čtivec, opět do něj nezapomeňte zapojit klíčová slova. Článek můžete oživit mezititulky.
6/ Rámečky - zajímavosr, výčet, tip, rada... to vše můžete zvýraznit a jednoduše dát do barevného pole, abyste to zdůraznili a článek trochu graficky ozvláštnili.
7/ Medadata - Popis = perex (2-3 stručné věty, které sthnují, o čem článek je) / Klíčová slova = max. 10 slov, která se nejčasteji opakují v článku, nebo která podle vás zadá do vyhledávače člověk, který najde odpověď právě ve vašem článku.
Pozn: Opakováním klíčových slov zvýšíte pravděpodobnost, že si ho přečte někdo, kdo se o danou problematiku zajímá. Například když píšu článek o tom, jak se dají sehnat brigády, tak je základní klíčové slovo brigáda, toto slovo by mělo být v titulku, perexu i textu. Pak jsou ale další slova - student, přivýdělek, peníze… To vše nacpu do perexu a pak v několika pádových obměnách zopakuju v textu. Protože pro vyhledávače jsou brigáda a brigády dvě různá slova.
{jcomments on}