Rádi něco vyrábíte a chcete své výrobky dostat do povědomí lidí mimo vaše známé? Spoustu možností, jak si přivydělat svým koníčkem, nabízí internet. I když nemusí být hned zprvu výdělky nějak závratné, každá koruna – zvláště před Vánoci – se přece hodí. Jaké výrobky se prodávají, kde je na internetu prezentovat a kolik si můžete vydělat, o tom je následující článek.
V současné době je kolem nás přebytek obchodů – ať už reálných, nebo virtuálních. Člověk může vybírat z nepřeberného množství zboží různé kvality, různých značek, různých barev. Většina z nás však jistě spíše ocení nějaký originální kousek než výtvor, který si může klidně pořídit i váš soused. Tuto možnost poskytují ti, kteří sami podle vlastní fantazie, vkusu a talentu vyrábí rozličné druhy výrobků. Prodávat se dá leccos – bižuterie, móda, doplňky, obrázky, svíčky a spousta dalšího. Zkuste nahlédnout do zkušeností některých výrobců...
Bižuterie
Stále aktuální a téměř vždy vhodný dárek pro dámy je jakákoli bižuterie. Jsou jí plné obchody, její výrobou se zabývá spousta děvčat. Jednou z nich je i Pavla Plánská, studentka Archivnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. „Vyrábím šperky, bižuterii - z perliček, drátků, polodrahokamů a dalších komponentů. V současné chvíli trávím vyráběním minimum času, v průměru několik hodin týdně,“ říká Pavla. Tuto aktivitu studentka Archivnictví považuje především za koníček, výdělek je pro ni až druhořadý. Jak sama dodává, konkurencí se příliš netrápí: „Pro to, abych obstála v konkurenci, nic zvláštního nedělám. Nemyslím si, že jsou mé výrobky v něčem zvlášť jiné, speciální či lepší, jsou prostě takové, jaké jsou, hlavně jsou moje.“ Své výrobky prezentuje na na svých facebookových stránkách nebo na serveru www.fler.cz, což je zprostředkovatel obchodu mezi kreativními tvůrci a nakupujícími. Cenu stanovuje především podle nákladů za materiál, ale i podle náročnosti a času stráveném nad vyráběním. „Výdělek za mé výrobky se liší – někdy si nevydělám nic, jindy je částka vcelku slušná, ale zprůměrovat se to nedá,“ uzavírá Pavla.
Kabelky a tašky
Dalším originálním kouskem jsou kabelky. Zkušenosti s jejich výrobou má studentka VOŠ Caritas v Olomouci, Tereza Navrátilová. Ta své výtvory prezentuje na vlastních webových stránkách, na serveru fler.cz či na různých bezplatných inzertních portálech. Konkurence je zde určitě menší než u bižuterie, přesto k ní Tereza není úplně nevšímavá: „Při stanovování ceny se ohlížím na konkurenci. Samozřejmě beru v potaz i náklady a náročnost, ale především se snažím, aby mé výrobky byly o něco levnější než jiných prodejců,“ vypráví studentka Caritas. Výhodu ručních výrobků oproti masovému zboží spatřuje především v jedinečnosti: „Jde převážně o originalitu a ruční práci, což je ještě pořád v dnešní módě hodně cenné.“ Má i svou taktiku jak dělat reklamu sobě i svým výtvorům: „Své výrobky dávám do tombol na ples a k nim přikládám vizitky. Hodně se to rozšiřuje i přes mé známe a také rozesíláním odkazu na mé webovky,“ dodává Tereza. Vyráběním tráví okolo čtyř hodin za týden. Výdělek se liší především podle období – v plesové sezóně je vyšší než jindy.
Háčkované módní doplňky
Především v zimním období ocení většina z nás teplé módní kousky. Takové zboží nabízí Petra Hamanová, studentka Estetiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity: „Vyrábím módní doplňky hlavně pro ženy. Nejvíce se teď věnuju háčkování nákrčníků, čepic, rukavic a různých originálních doplňků do zimy. Zabývám se i výrobou bižuterních šperků.“ Kolik času denně stráví nad háčkováním, se odvíjí od objednávek, inspirace, ale také časových možností: „Když mám čas na vymýšlení nových věcí, tak trávím nad výrobky jen tak tři hodiny denně. Pokud mám ale objednávky z internetu, sedím u toho celé dny.“ Petra si zakládá na tom, že své výrobky dokonale zná, sama je nosí, a proto zná všechny nedostatky a přednosti materiálů. Může tak nabídnout lidem nezkreslený pohled na svou tvorbu. „Podle mě je důležité vymezit si okruh lidí, pro které vyrábím a pevně se na něj soustředit. Zjišťovat co je v módě, co je praktické a po čem se poptává. Je důležité být alespoň trochu originální, aby lidé nebrali vaše zboží jako tuctové,“ radí studentka Estetiky. Serióznost, přátelskost a spolehlivost jsou podle ní důležité vlastnosti k tomu, aby dobře vycházela se zákazníky. Výrobky prezentuje na Fleru, také se účastní trhů a jarmarků. „Inzerát jsem dala i na Informační systém Masarykovy univerzity, na jarmarcích a trzích přikládám ke svému zboží vizitku,“ popisuje Petra. Cenu stanovuje podle nákladů a náročnosti. Kvalita a originalita jejích výrobků je doceněna průměrným výdělkem 2500 korun měsíčně.