Roznos reklamních letáků – černá díra na čas?

21. 10. 2014 | Martin Zelinka
Rubrika: Podivné brigády, Seriály | Doba čtení: 2,5 minuty

Roznos letáků se zdá být na první pohled snadnou cestou k výdělku. Ale je to opravdu tak? Co všechno musí takový brigádník podstoupit a opravdu si alespoň něco vydělá? Vyzkoušel jsem si to na vlastní kůži a jedná se o hodně tvrdý výdělek. K 50 Kč za hodinu se ani nepřiblížíte, pokud nepodvádíte.

roznos letaku, brigada, studentska
roznos letaku, brigada, studentska

Brigáda na mě vypadla z letáku

Přesně tak vypadala brigáda, která na mě vypadla z reklamního letáku jednoho obchodního řetězce. „Roznos reklamních materiálů, ozvěte se na uvedené telefonní číslo,“ stálo černé na růžovém. Za zkoušku člověk nic nedá, a tak jsem se ozval. Podle dětského křiku ozývajícího se z telefonu jsem pochopil, že paní, na kterou byl kontakt na letáku, je pravděpodobně na mateřské dovolené a organizace roznosu letáků je pro ni zřejmě taky brigáda. Zeptal jsem se na finanční ohodnocení, typ pracovní smlouvy a další podrobnosti.
Měl jsem pracovat na dohodu o provedení práce, finanční ohodnocení bylo závislé na počtu reklamních materiálů, které budu mít za úkol roznést a prý jestli bych mohl začít už od příštího dne. Smlouvu mi paní pošle po řidiči, který mi přiveze balíky. Všechno vypadalo v pořádku, materiály měly dorazit během odpoledne příštího dne.
 

První várka

Podle instrukcí jsem očekával dodávku, ale ta nepřijížděla. Nakonec přijela až v deset hodin večer, řidič prý nestíhal, má toho hodně. Příště ho máme očekávat taky v tuto hodinu. Když jsem si srovnal vyložené balíky v pokoji, trochu jsem se zděsil. 1 600 letáků vypadá úplně jinak jako číslo na papíře a jako halda papíru prakticky po celé podlaze ve vašem pokoji. Vyspal jsem se na to a ráno jsem se dal do kompletování letáků (přivezli 2 druhy a mým úkolem bylo vkládat je do sebe a pak teprve distribuovat), abych je mohl roznést. Skládal jsem a skládal a letáků opticky moc neubývalo, tak jsem musel přivolat posily (další členy rodiny). Společnými silami jsme to zvládli a vydal jsem se do terénu podle mapy, kterou jsem dostal mailem.

Šlo to vcelku rychle, ale hraniční ulice, které měli patřit do mého rajonu, už někdo roznesl. Když jsem volal šéfce (paní, se kterou už jsem mluvil), tak se divila. Prý to beru nezvykle poctivě, moji předchůdci zřejmě to, co jim zbylo, zahodili a rajony moc neřešili. Zatím to prý nemám řešit a roznést jen tam, kde nic není. Roznesl jsem, co se dalo a bilancoval první den.


(Ne)výhodná brigáda?

Za měsíc (tedy 8 roznosů, 2 za týden) jsem měl dostat přibližně 1 500 Kč. Tedy 180 Kč na 1 roznos, takže asi 7 hodin čisté práce na osobu, tudíž 25 Kč na hodinu. Zkusil jsem ještě jeden roznos a udělat ho tak, aby byl co nejefektivnější, ale stejně jsem se nedostal pod 6 hodin. Došlo mi, jak takové brigády vlastně fungují. Uděláte pár roznosů a dojde vám, že to není výnosné. Tak rezignujete a mezitím se na vaše místo přihlásí jiný (student, důchodce, maminka na mateřské), který nemá představu o časové náročnosti.

Jako doslov už jenom dodám, že přesto, že smlouvu jsem nestihl podepsat a provedl jen 2 roznosy, tak mi paní šéfka slíbila, že mi za tyto 2 roznosy zaplatí. Číslo účtu jsem dodal. Výplata měla přijít v červenci. Nepřišla. Svět roznosu reklamních materiálů je prostě převážně o tom mystifikovat tak dlouho, až na celou záležitost všichni zapomenou. Nebo lépe – až se všichni aktéři vymění. A jede se dál.

Na podobné téma

Praktické rady pro práci v Británii

Příprava na workcamp – krok za krokem

Rok jako au-pair ve Španělsku

Voulez-vous travailler en France? Práce ve Francii v kostce