S požadavkem na měkké dovednosti, častěji známé v nepřeložené anglické variantě soft skills, se dříve či později setká téměř každý uchazeč o práci. Ať už jde o komunikační schopnosti, umění sebeprezentace, zvládání neobvyklých situací či řešení nezvyklého úkolu.
Soft skills jsou poměrně složitým a hlavně širokým pojmem. Většina personalistů neustále zdůrazňuje, jak jsou měkké dovednosti důležité, a každý uchazeč by je měl zvládat. Jak ale říká Stefan Mühleisen v knize Komunikační a jiné měkké dovednosti: „Obecně nejde o to, abychom se přizpůsobili a všechny tyto požadavky splnili do puntíku přesně. Více záleží na naší upřímnosti a rozvoji dovedností, které odpovídají našemu životnímu plánu.
Od emocí po time management
Soft skills zahrnují celou řadu osobnostních a charakterových vlastností každého člověka. Lze je rozdělit do devíti základních skupin: emoční inteligence, inovativní schopnosti, komunikační dovednosti, prezentační dovednosti, řešení problémů a konfliktů, řídící a vůdčí schopnosti, schopnosti sebeřízení, schopnosti spolupráce a time management. Každý z těchto okruhů tvoří podstatnou část toho, jakou šanci máme uspět v životě osobním i pracovním.
Jakým způsobem je kdo schopen uvědomovat si, ve kterých dovednostech je silný, jak s nimi správně pracovat a kde je co zlepšovat, to všechno může ovlivnit naději na zisk pracovního místa. Základem je pochopit sama sebe, umět zacházet se svými emocemi, umět se motivovat a zlepšovat, být spokojený sám se sebou a také být připravený na cokoli. Naše vystupování se odrazí (pozitivně i negativně) už například v průběhu přijímacího pohovoru, po získání pracovního místa ve vztazích mezi kolegy a třeba i při následném ohodnocení naší práce.
Soft skills jako „správná komunikace"
Důležitou součástí „správného“ fungování ve světě i ve firmě a zároveň hlavní složkou soft skills je umění správné komunikace s ostatními. Jde především o schopnost naslouchat a pochopit ostatní, vytvářet a zlepšovat vztahy s lidmi. Měkké dovednosti rovněž ovlivňují reakce v rozličných situacích. Není důležité, o jaký problém se konkrétně jedná, ale jak jsme schopni reagovat a postupovat při jeho řešení. Je hezké, že zaměstnanec umí opravit kdejaký stroj. Pokud ale nedokáže v případě havárie jednat rychle a s rozvahou, je to, jako by neuměl nic.
Soft skills nejsou neměnnou složkou člověka. Ačkoli řadu z nich do určité míry dostane každý do vínku, při troše snahy a vůle není těžké zlepšit stávající i osvojit si nové dovednosti. Strach z toho, že není schopen souvisle mluvit před skupinou lidí, může překonat tréninkem doma před zrcadlem a následně před přáteli.
Orientace v problematice a zvládnutí základních praktik měkkých dovedností může být uchazeči o zaměstnání dobrým pomocníkem. Řadu věcí lze nacvičit - třeba správná komunikace s personalistou, ať už písemná ve formě životopisu, nebo následně přímá při ústním pohovoru. Je tedy vhodné se s jednotlivými složkami soft skills seznámit alespoň zběžně, aby nepříjemné překvapení v podobě nečekaných požadavků na měkké dovednosti byla uchazečem snížena na minimum.