Autorky v knize představují nový princip kariéry, který označují KO-KON – KONFLIKTY a KONKURENCE, což jsou základní kameny jejich filozofie tvoření kariéry. „Naučte se zacházet s konflikty a postavte se konkurenci,“ tak zní základní ráda, jak vybudovat kariéru.
Kniha oslovuje ženy a cílí na ženy, je třeba ji ale číst s jistou dávkou odstupu a vědomím, že autorky značně zobecňují. Dílem takové generalizace je například souhrn vlastností, které ženám brání v budování kariéry. Těmi jsou podle nich skromnost, sebekritičnost či obava z konkurence. Kniha je plná srovnání mužů a žen, a to v různých odvětvích (nejen pracovním prostředí).
Příklad – citát str. 41:
Co dělají muži a ženy, když skončí přednáška, mítink nebo prezentace? Muži jdou za přednášejícím, za šéfem a dělají mu poklony, chválí přednášku, koncept, argumenty, cokoliv. A ženy? Ty jdou rychle pokračovat v práci. Pro ně je rituál nepříjemný. Ani vůči ženám nereagují jinak. (…)
RADA:
Poskytujte zpětnou vazbu a přikládejte ji upřímně a věcně k tomu, co vás osobně oslovilo. Vždycky se dá najít něco zajímavého. Řekněte: „Tvůj příklad z oblasti marketingu mě opravdu přesvědčil.“ Nebo: „Váš úvod mě okamžitě přiměl k pozornosti.“ Upozorníte tím na sebe, ukážete se jako „velká“ a „velkorysá“.
Oživením publikace jsou případové studie, které připomínají kariéry vysoce postavených žen, například političek nebo podnikatelek. Jednou z nich je například Angela Merkelová, která se obklopuje pracovním týmem žen nebo mladých mužů. Autorky to vysvětlují tak, že starší muži jí konkurují nebo už nemají co říct.
Knižní dílko Jak budovat kariéru nabízí pohodové čtení, které je sice místy dost popisné, ovšem dokáže přivodit k inspiraci a zamyšlení. Paradoxem ale zůstává, že spíše než „jak vybudovat kariéru“ se dozvíte „jak to dělají muži, že jsou v kariéře úspěšnější“.
Dozvídáme se tak, že muži:
- mají vysoké sebevědomí a naparují se
- kariéru berou jako hru a prioritou je pro ně vyhrát
- někdy o svém úspěchu více mluví, než je realita
Kniha je členěna do desíti kapitol, přičemž poslední obsahuje tipy na seriály, filmy, webové stránky a sumář závěrečných rad. Jedna z rad na závěr: „Zvolte si motto – jako uvítání v mobilu, jako heslo v bankingovém program. A jakmile se změní cíl daného úseku, tak motto změňte.“ (s. 131)
Důležité údaje
Rok vydání |
2005/2006 (zahraniční /české vydání) |
Vydání |
první |
Vydavatelství |
COMPUTER PRESS, www.cpress.cz |
Počet stran |
132 |
Vazba |
Brožovaná lepená |
Cena |
269 Kč |
Dostupnost |
O autorkách
Dr. Ulrike Ley je sociální vědkyně a kouč, má vlastní firmu v Lipsku a Berlíně.
Regina Michalik je diplomovaná psycholožka, mediátorka a kouč, založila firmu Interchange.