Jste spokojeni s tím, jakého máte v práci šéfa? Ať už je dominantní, harmonický, hledající kompromisy, náročný, s tyranskými sklony nebo jednoduše řečeno „dobrý“, vyplatí se s ním vycházet. Na tuto základní poučku narazíte i v knize Aleny Sarholz Jak sebevědomě jednat s šéfem: Špičkové rady, tipy a příklady, kterou v roce 2007 vydalo nakladatelství Grada Publishing.
V knize, přeložené z německého originálu Sicherer Umgang mit dem Chef, autorka Alena Sarholz, která se mimo jiné specializuje na oblasti komunikace, motivace a sebeřízení a vedení lidí, poukazuje na to, že základem pro jisté jednání s nadřízeným je vlastní sebejistota – a to zcela nezávisle na tom, na jakém hierarchickém stupni se jako zaměstnanec pohybujete.
Co kniha dále radí? Člověk by v práci neměl dávat (nejen při jednání s nadřízenými) volný průběh svým emocím, měl by se pokusit zůstat klidným – ovšem s tím rozdílem, že by se neměl bát použít špetku diplomacie a chytřejší komunikace. A co je podle Aleny Sarholz při jednání s šéfem zásadní? Užívat kromě sebejistoty ve velkých dávkách také sebeúctu.
Na 112 stranách se dozvíte hromadu užitečných informací. Jedná se například o popis, analýzu a vyhodnocení čtyř základních postojů podřízeného k šéfovi (1/ Já jsem O. K., ale můj šéf ne; 2/ Ani já, ani můj šéf nejsme O. K.; 3/ Já nejsem O. K., ale můj šéf ano; 4/ Já i můj šéf jsme O. K.), anebo o několik praktických rad, jak se naučit správně vycházet s šéfem.
Alena Sarholz například radí, jakým způsobem si vybudovat dobrý vztah k svému šéfovi, dále tvrdí, že není od věci zjistit, co od vás váš nadřízený skutečně očekává, nebo že jednou z vašich největších zásad by měla být ochota, což váš šéf určitě ocení.
Autorka dále v knize rozebírá strategie chování pro různé typy šéfů – a to dominantního šéfa, harmonického šéfa, šéfa hledajícího kompromis, přetíženého šéfa, šéfa-tyrana a dobrého šéfa. V poslední kapitole knihy se zaměřuje na situace, během kterých mnozí podřízení zažívají opravdu perné chvilky. Ať už se jedná o kritiku či ztrapňování ze strany spolupracovníků či šéfa nebo jednání o výši platu. Autorka zde velmi výstižně radí, jakým způsobem se naučit udávat jasné hranice, prosazovat svá vlastní přání a účinně čelit výpadům.
Užitečné pasáže knihy:
Podkapitola Vy a váš šéf: čtyři základní postoje
1/ Já jsem O. K., ale můj šéf ne
V tomto postoji si myslíte, že vaše chování je v pořádku. Je však možné, že se přeceňujete, a proto shazujete hodnotu svého šéfa. Váš postoj vůči němu je spíše nepřátelský nebo před ním máte strach. Z vašeho pohledu je on jediný, kdo nese vinu za existenci problémů a potíží. Kdyby nebylo tohoto šéfa, myslíte si, bylo by ve firmě všechno v pořádku. Proto máte tendenci mu škodit. Vědomě nebo nevědomě o něm špatně smýšlíte nebo mluvíte. Zamlčujete mu důležité informace, při práci obcházíte jeho nebo firemní struktury a předpisy.
Čeho tímto postojem dosáhnete
- Vytvoříte špatnou pracovní atmosféru.
- tvoříte nedůvěru.
- Budete vypadat jako hlavní kohout na smetišti (mohou existovat i kohouti ženského pohlaví) a ostatní proti vám budou bojovat.
- vedete v život strategii „sekat a bodat“ nebo budete pasivně trpět.
- Budete spoluodpovědní za zpoždění rozhodování v pracovním procesu a za ztráty, které tím vzniknou.
- Máte malé šance na profesní postup a můžete se pokusit dosáhnout jej pouze pomocí intrik a taktizování nebo rebelií.
Shrnutí: Sebevědomé jednání s šéfem je s tímto postojem sotva možné.
(Sarholz, Alena: Jak sebevědomě jednat s šéfem: Špičkové rady, tipy a příklady. Grada Publishing: Praha 2007, s. 30.)
Důležité údaje:
Vydáno |
2007 |
Vydání |
první |
Vydavatelství |
Grada Publishing, a. s. |
Počet stran |
112 |
Vazba |
brožovaná |
Cena |
98 Kč |
Dostupnost |
e-shopy a kamenná knihkupectví |