Zaměstnavatel může podle zákoníku práce při výběrovém řízení zjišťovat jen to, co bezprostředně souvisí s pracovní náplní. Otázky, které by mohly uchazeče diskriminovat, nesmí pokládat. Vedle ilegálních dotazů ale jsou i ty, které kandidáti nemilují, avšak není na nich nic diskriminujícího. Čím si o ně koledují?
Příliš sebevědomí škodí
Personalisté chtějí najít ty nejvhodnější uchazeče na danou pozici, a proto se snaží odhalit faleš a přetvářku. To je jeden z důvodů, proč v očích žadatelů o práci mohou být rýpavější. Odborníci, které jsme oslovili, se ovšem do jednoho shodují, že cílem pohovoru není adepta vystrašit, vynervovat nebo ponížit. Naopak co nejčastěji se snaží vést pohovor v příjemné atmosféře, pakliže si ale „sám neřekne“ o jiný přístup. „Pokud například uchazeč srší přehnaným sebevědomím a podceňuje samotnou pozici, volíme cestu nečekaného a předem neohlášeného úkolu,“ připustila Dagmar Šperková, specialistka vzdělávání ve společnosti MediaCall.
Řeči nestačí, chce to důkaz
Zajímavé je, že v očích zaměstnavatelů mají zájemci o práci největší problém s těmi typickými otázkami, o kterých se píše v každé personální příručce. I tak ale popsat své záporné vlastnosti nebo odůvodnit, proč je člověk nejlepším kandidátem, rozkoktá celou řadu zájemců o práci. „Na uchazečích je pak vidět, že jsou zaskočení a neví, jak se k otázce postavit. Špatně přijímány bývají dotazy na plat. Ty však do pohovoru patří a není třeba se jich děsit. Je to jen test zdravého sebevědomí a sebekritiky v jednom,“ uvedla vedoucí oddělení náborů ve společnosti Proveon Dominika Kortusová.
Ti, kteří jsou na pohovor připraveni, se zaskočit nenechají, takříkajíc papouškují připravené odpovědi, a tak musí přijít na řadu ověření vyřčených tvrzení. „Používám otázky, které se pídí po jasných a konkrétních projevech chování uchazečů v minulosti a dopadech popsaného chování – takovým otázkám se říká behaviorální. To přijde zákeřné těm, kteří se naučili určité ‚správné‘ odpovědi, ale ty jsou pro ně jen prázdnou skořápkou bez jakékoli náplně,“ přiblížil HR manager společnosti UNIFER David Mlýnek.
I ředitel personální agentury Sodat si myslí, že účastníci výběrového řízení personalisty do „zákeřnějších“ otázek někdy nutí, protože je třeba je mezi sebou rozlišit. „Uchazeči jsou vinou všemožných on-line poraden prakticky stejní, všichni jsou komunikativní, těší se na nové věci, mají týmového ducha, jsou skromní a rádi provozují kolektivní sporty, ve volných chvílích nejraději čtou knížku nebo si vyjdou do přírody. Problém ale je, že když máte za den třeba osm takto stejných pohovorů, těžko se pak vybírá,“ shrnul Plášil.
Ti, kteří jsou na pohovor připraveni, se zaskočit nenechají, takříkajíc papouškují připravené odpovědi, a tak musí přijít na řadu ověření vyřčených tvrzení. „Používám otázky, které se pídí po jasných a konkrétních projevech chování uchazečů v minulosti a dopadech popsaného chování – takovým otázkám se říká behaviorální. To přijde zákeřné těm, kteří se naučili určité ‚správné‘ odpovědi, ale ty jsou pro ně jen prázdnou skořápkou bez jakékoli náplně,“ přiblížil HR manager společnosti UNIFER David Mlýnek.
I ředitel personální agentury Sodat si myslí, že účastníci výběrového řízení personalisty do „zákeřnějších“ otázek někdy nutí, protože je třeba je mezi sebou rozlišit. „Uchazeči jsou vinou všemožných on-line poraden prakticky stejní, všichni jsou komunikativní, těší se na nové věci, mají týmového ducha, jsou skromní a rádi provozují kolektivní sporty, ve volných chvílích nejraději čtou knížku nebo si vyjdou do přírody. Problém ale je, že když máte za den třeba osm takto stejných pohovorů, těžko se pak vybírá,“ shrnul Plášil.
Kdo kličkuje, bývá odhalen
S nepříjemnými otázkami se může uchazeč setkat tehdy, pokud personalista při pohovoru pozná, že chce něco zatajit. „Jednání na pohovoru by mělo být férové, pokud ale vidím, že se kandidát odpovědi vyhýbá, nebo záměrně směřuje téma konverzace jiným směrem, je mi jasné, že něco není v pořádku. V takovém případě je nutné jít s otázkami víc na tělo a ptát se i na věci, které uchazeči nemusejí být příjemné,“ okomentoval nepříjemné kladení otázek Ondřej Zikmunda, HR Business Partner ze společnosti Motorola Solutions.
Diskriminovat je zakázáno
Dotazy týkající se soukromí jsou na profesionálních pohovorech nepřípustné. „Zákeřné otázky jsou ty, které jsou osobní a které nemají žádnou souvislost s kvalifikací uchazeče a jeho znalostmi a zkušenostmi. Jde o otázky na věk, rodinný stav, počet dětí, plánované mateřství a podobně. Přesto je bohužel někteří personalisté a manažeři používají, což považuji za velice neprofesionální,“ zhodnotila Jana Bártíková, personální konzultantka a provozovatelka portálu ziskamdobroupraci.cz.
NEPŘÍJEMNÉ: Kdy kandidáti koktají?
Proč bychom měli vybrat právě vás?
Jaký plat si představujete?
Jaké jsou vaše nedostatky?
Proč se hlásíte do naší firmy?
Kde se vidíte za pět let?
Proč jste odešel/odešla z minulého zaměstnání?
Co vám na dnešním pohovoru přišlo nejhorší?
Jaký plat si představujete?
Jaké jsou vaše nedostatky?
Proč se hlásíte do naší firmy?
Kde se vidíte za pět let?
Proč jste odešel/odešla z minulého zaměstnání?
Co vám na dnešním pohovoru přišlo nejhorší?
NA HRANĚ: Kdy si personalisté koledují?
Co je vaší vášní?
Co jste ochoten/ochotna udělat pro to, abychom vás přijali?
Kolik hodin denně chcete pracovat pro naši společnost?
Co jste ochoten/ochotna udělat pro to, abychom vás přijali?
Kolik hodin denně chcete pracovat pro naši společnost?
ZAKÁZÁNO: Které otázky by neměly padnout?
Kolik je vám roků?
Plánujete mít děti?
Věříte v Boha?
Kouříte?
Plánujete mít děti?
Věříte v Boha?
Kouříte?